منظور كسى است كه در رسانيدن نداى حقّ به گوش مردم، و دعوت و تبليغ
از هر كس سخت كوشتر و جدّيتر بوده، و او پيامبر اكرم (ص) است، و مراد در جمله
وعاها خير واع كسانى است كه بىدرنگ به قبول دعوت إلهى شتافتند، و در ميان آدميان،
بهترين پذيرندگانند.
(23500- 23466)
9- وجود تقوا در دوستان خدا آثار و نشانههايى دارد
كه امام (ع) آنها را بيان كرده، و اين كه شبها را به بيدارى، و
روزهاى گرم را به تشنگى توصيف فرموده به اين سبب است كه شب و روز ظرف زمانند يعنى
شب را براى نماز به بيدارى، و روزهاى گرم را براى روزه با تشنگى مىگذرانند. بنا
بر اين مجازا صفت مظروف به ظرف داده شده است، چنان كه گفته مىشود: نهاره صائم و
ليله قائم يعنى روزش روزه، و شبش بر پا ايستاده است. در جمله فأخذوا الرّاحة منظور
آسايش آخرت است. و نصب، عبارت است از رنج تن به سبب قيام در شب كه با تحمّل اين
رنج، آسايش آن جهان را به دست آوردهاند، و با صبر در برابر تشنگى روزه قابليّت
سير آب شدن از چشمه سلسبيل را يافتهاند، فا در واژههاى فبادروا و لا حظوا براى
تعليل است زيرا نزديك دانستن مرگ، مستلزم كار و كوشش براى آن و زندگى پس از آن
است. همچنين پوچ شمردن آرزوها و بريدن از آنها موجب اين است كه مرگ پيوسته در
برابر چشم باشد.
(23602- 23501)
10- امام (ع) نخست بطور اجمال، به ذكر عيبها و زشتيهاى دنيا
پرداخته و مىفرمايد
سراى نيستى و رنج و دگرگونيها و عبرتهاست، و سپس تا جمله و لا مؤمّل
يترك اين عيبها را به تفصيل، شرح داده است، در آن جا كه موثّر قوسه فرموده واژه
إيتار (زه به كمان بستن) را براى روزگار بطور استعاره آورده و با ذكر قوس (كمان)
آن را ترشيح داده است، جهت مشابهت اين است كه زمانه تير مصيبتها و حوادث خود را كه
قضاى لا يتغيّر الهى آنها را رقم زده همچون تيرانداز چالاكى كه تير او خطا نمىكند
به سوى مردم رها مىسازد، همچنين واژه جراح (زخم) را براى رويدادهاى ناگوار روزگار
استعاره فرموده است، زيرا هر دو درد آورند و با