بر همه آنها آگاه است، و در كتاب روشن او و
لوح محفوظ شمرده و ثبت شده است، علمى كه همه چيز را فرا گرفته، و كتابى كه هيچ
چيزى را ترك نكرده است.
(23395- 23378)
5- دليل اين كه امام (ع) ايمان كسى را كه ناديدهها را ديده و به
آنچه وعده داده شده آگاه گرديده،
مورد مثال و اختصاص قرار داده، اين است كه آگاهى به آنچه خداوند به
پرهيزگاران وعده داده است، با ديده كشف و شهود، قويترين درجات ايمان است، زيرا
ايمان برخى از مردم، تقليدى است، و ايمان بعضى متّكى به دليل و برهان است كه اين
نوع ايمان را علم اليقين گويند، ليكن نيرومندترين ايمان، آن است كه مستند به
مكاشفه و مشاهده باشد، كه عين اليقين گفته مىشود، و اين همان ايمان ناب به خداوند
است كه متضمّن اخلاص و نفى شريك از اوست، و چون با يقين همراه است و دارنده اين
مرتبه از ايمان معتقد است كه امر اين است و جز اين نيست، مستلزم نفى هر گونه شكّ و
ريب نيز مىباشد، و مىدانيم كه على (ع) خود اهل اين مرتبه از ايمان بوده است.
(23436- 23396)
6- اين كه ذكر شهادتين يا اقرار به وحدانيّت خداوند و نبوّت پيامبر
(ص) گفتار و عمل را بالا مىبرد
به سبب اين است كه اخلاص در شهادتين اصل و پايه قبول كليّه اقوال و
اعمال شايسته است و هيچ قول و عملى بدون اين كه متّكى به اين اصل باشد به آسمان
بالا نمىرود و نزد خداوند مقبول نيست، و گفتار امام (ع) كه فرموده است: شهادتين
در هر ترازويى گذاشته شود، كفّهاش سبك نيست، و از هر ترازويى برداشته شود كفّه آن
سنگين نيست، اشاره به همين معنا دارد. ما پيش از اين در باره وزن و سنجش اعمال سخن
گفتهايم، و به خواست خداوند پس از اين نيز سخنانى خواهيم داشت.
(23452- 23437)
7- چون منظور آن حضرت از اين كه تقوا توشه و پناه است،
آن زاد و توشهاى است كه انسان را در سفر آخرت به سر منزل مقصود
مىرساند، و به وسيله آن در قيامت رستگار مىشود، لذا بيان خود را به همين گونه
توضيح داده است.