برابر كالاى آخرت چه از حيث كميّت و چه
كيفيّت بسيار ناچيز است، خودنمايى و دلارايى مىكند، و به همين معناست آنچه در
باره آراستگى دنيا به زيور آرزوهاى دروغ و پوچ فرموده كه همه در واقع باطل و
بيهوده بوده و اگر غفلت از سرانجام آنها در ميان نبود، اين آمال و آرزوها در چشم
خواستاران دنيا جلوهاى نداشت.
(22524- 22517)
3- امام (ع) واژههاى غرّاره و غوّاله را كه به معناى بسيار
فريبكار و حيلهگر مىباشد براى توصيف دنيا استعاره فرموده است،
يعنى دنيا مردم را در غفلت بسيار فرو مىبرد و هر چه بيشتر مىفريبد،
و نيز صفت أكّاله را كه از اوصاف درّندگان است به آن داده، زيرا دنيا نيز مردم را
مىكشد، و در كام مرگ فرو مىبرد. اطلاق دو صفت اوّل كه غرّاره و ضرّاره است كنايه
از اين است كه دنيا با فريبكارى و حيلهگرى انسان را به خود مشغول، و از هدفى كه
براى آن آفريده شده غافل مىكند، و در لذّات خود فرو مىبرد، و دادن صفت اكّاله به
آن، اشاره است به اين كه مانند درّندگان با پنجه مرگ، مردمان را مىكشد، و در درون
خاك نابود مىسازد.
(22562- 22525)
4- معناى گفتار امام (ع) از جمله لا تعدوا تا مقتدرا
اين است كه اگر دنيا به دوستداران خود و كسانى كه بدان خشنودند،
منتهاى يكرنگى و صفاى خويش را نشان دهد و آنها را به مراد خود برساند بيش از اين
نيست كه دنيا خود را در نظر آنها شكوفا و زيبا جلوه داده و خوشيهاى خود را براى
آنها آراسته است. ولى ديرى نمىگذرد كه آنچه به آنها داده آن چنان از آنها مىگيرد
كه گويا اصلا در دست آنها چيزى نبوده است، و اين مفهوم همان مثلى است كه قرآن كريم
آورده و امام (ع) بدان تمثّل جسته است «وَ اضْرِبْ
لَهُمْ مَثَلَ الْحَياةِ الدُّنْيا كَماءٍ ... [1]».
(22626- 22563)
5- امام (ع) از حزن و اندوهى كه در پى هر شادى و سرور است، به اشك
تعبير فرموده،
و در مورد اين كه براى راحتى و آسايش دنيا بطن (شكم) و براى
[1] سوره كهف (18) آيه (45) يعنى: زندگانى دنيا را براى آنها به
آبى تشبيه كن كه از آسمان فرو مىفرستيم ...