اين كه گواهى بر رسالت پيامبر (ص) را بر ديگر عبادات مقدّم داشته
براى اين است كه ايمان به نبوّت اصل و پايه عبادات است، و بدون داشتن اعتقاد به آن
هيچ عبادتى صحيح نيست.
(22332- 22327)
2- الجهاد فى سبيله:
در صفحات گذشته فضيلت جهاد شرح داده شده، و امام (ع) در اين جا از آن
به ذروة الإسلام تعبير فرموده است، و واژه ذروه را كه به معناى كوهان شتر است،
براى جهاد استعاره فرموده و اين به ملاحظه مرتبه بلند و مقام ارجمندى است كه جهاد
در اسلام دارد، و نيز شباهتى است كه از اين جهت ميان جهاد و كوهان شتر موجود است،
و اين كه جهاد را بر نماز مقدّم داشته، بدين سبب است كه آن كسى كه به جهاد
مىشتابد يقين به لقاى پروردگار دارد، و ايمانش به آنچه پيامبر گرامى (ص) از جانب
خداوند آورده راسخ است، از اين رو خود را در مهلكهاى كه پديد آمده مىاندازد، در
حالى كه برنابودى خود گمان غالب و يا يقين دارد و نيز براى اين است كه جهاد در
ايجاد وحدت دينى در سرتاسر جهان نقش اصلى را داراست.
(22337- 22334)
3- كلمة الإخلاص:
اين همان كلمه توحيد يعنى لا إله إلّا اللّه است، كه مستلزم نفى هر
نوع شريك و مانند از خداوند است، و چون اخلاص به همين معناست، لذا به آن، كلمه
اخلاص گفته شده است، امّا جهت فضيلت آن اين است كه اين كلمه، آواى فطرت انسان است،
و خداوند نهاد او را با آن سرشته، و بر اين فطرت و جبلّت وى را آفريده است، همچنان
كه خردهايى كه از آلودگى علايق بدنى و تيرگيهاى نفسانى مصون، و از عوارض و تأثيرات
تربيتهاى انحرافى محفوظ و به دور مانده است، گواه و معترف است، كه اقرار بر يگانگى
پروردگار و تنزيه وى از شريك و مانند، از همان آغاز آفرينش با سرشت انسان در
آميخته، و پيمان آن در عهد أ لست با او بسته شده، و به آن، نام فطرت داده شده است
هر چند اطلاق اين نام بر سبيل مجاز و از باب اطلاق نام ملزوم بر لازم آن مىباشد.
(22342- 22339)
4- إقامة الصّلاة:
در بيان امام (ع) نماز به دين تعبير شده، هر چند اين فريضه