آبهايى كه داراى منبعى غنى و وسيع باشند
امّا پراكنده و متفرّق و زمين مجاور اين آبها سست و بى مقاومت باشد از اين آبها
قنات حاصل مىشود.
آب چاه نيز مشابه آب قنات است، با اين تفاوت كه زمين اطراف چاه محكم
و مقاوم است و آب چاه به اطراف نفوذ نمىكند بر خلاف زمين مجاوز قنات.
اختصاص دادن جوشش چشمهها را به كوه به اين دليل است كه بيشتر
چشمهها از كوه و نقاط برجسته زمين مىجوشند، و بلحاظ شدّت تراكم بخارها در مناطق
كوهستانى آب از قسمتهاى مختلف كوهها جارى مىشود. در صورتى كه نقاط ديگر زمين به
محكمى و استوارى اراضى كوهها نمىباشند، و هرگاه زمين سست و كم صلابت باشد، بخارها
بخارج زمين راه يافته و در دل زمين به اندازه لازم تجمّع و تراكم پيدا نمىكنند.
اختصاص يابى جريان چشمهها به كوه برترين دليل بر حكمت آفريدگار و
توجّه حضرت حق نسبت به بندگان مىباشد. غرض امام (ع) از بيان اين حقايق ستايش
خداوند و بر شمارى نعمتهاى اوست.
بحث ششم: پيرامون هوايى است كه خداوند متعال براى ساكنان زمين
آماده كرده است.
بايد دانست چنان كه خداوند سبحانه و تعالى هوا را عنصر لازمى براى
حيات جسمانى حيوانات و نفسانيّت آنها مقرر داشته، سبب عمدهاى هم براى مدد رساندن
به روح قرار داده است تا روحها را بوسيله هوا اصلاح كرده و بقاى آنها را تعديل
كند. تعديل شدن روح بوسيله هوا به دو صورت انجام مىپذيرد.
يكى بصورت «دم» (جذب اكسيژن) و يك به صورت «بازدم» (يا آزاد كردن گاز
كربنيك). امّا نفس كشيدن بدين سبب مزاج را تعديل مىكند كه روح حيوانى بلحاظ
فشردگى در داخل بدن اكثرا داغ و آتشين است و هواى مجاور اكثرا از