امام (ع) فرموده است در وراى صداى فرشتگان،
حقايقى وجود دارد كه فرشتگان چنان كه بايسته است آنها را درك نمىكنند. نه، بلكه
بالاتر از دانش و عبادت آنها، مراحلى از جلال و شكوه خداوندى است، كه معرفت
فرشتگان از آن قاصر است. و ادراك اهل بصيرت از دريافت جلال و شكوه حق فرو ماند،
متحيّر و سرگردان بمقام ناتوانى خويش بازگردد و در مرز محدود و نهايت كمال خود كه
جايگاه بندگى و عبوديّت است متوقّف ماند.
(16502- 16491)
5- قوله عليه السلام: انشأهم على صور مختلفات إلى قوله عزّته
اختلاف
صورت فرشتگان كنايه از اختلاف حقيقت و اندازه وجودى و تفاوت مرتبه
آنها در كمال و قرب آنها بخداست. لفظ «أجنحة» يعنى بالها، استعاره از نيرومنديى
است كه آنها، در به دست آوردن معارف الهى و تفاوت در زيادى و نقصانى كه به لحاظ
دريافت معرفت و كمال دارند. چنان كه خداوند متعال فرموده است:
تعدّد بال فرشتگان، در كلام حق تعالى كنايه از تفاوت ادراك آنها از
جلال خدا و دانش متفاوتى است كه لزوما هر يك از حق تعالى دارند. به همين دليل امام
(ع) داشتن بال را، موجب تسبيح و تنزيه جلال و شكوه خداوندى دانسته است زيرا آگاهى
فرشتگان بجلال حق، منزّه و پاك از هر آن چيزى است كه شايسته بزرگوارى وجود و مناسب
جلال و عزت الهى نباشد.
(16530- 16503)
6- قوله عليه السلام: لا ينتحلون إلى قوله يعملون:
ساختن بعضى از مصنوعات خداوند با وجودى كه فرشتگان وسيله ايجاد آنها
باشند آنان را بفراموشى قدر و منزلتشان دچار نمىكند، و آنها خود را مدّعى خلقت
چيزى، جز به مقدارى كه خداوند به آنها توانايى داده است نمىدانند. نهايت مقامى
كه
[1] سوره فاطر (35) آيه (1): هر يك از فرشتگان داراى دو يا سه و يا
چهار بال هستند.