ماه هر روزى در يكى از منازل ياد شده فوق
قرار دارد؛ چنان كه خداوند متعال مىفرمايد:
لَا الشَّمْسُ يَنْبَغِي لَها أَنْ، ...
ذلِكَ تَقْدِيرُ الْعَزِيزِ الْعَلِيمِ^[1].
(16384- 16372)
قوله عليه السلام: ليميّز بين اللّيل و النّهار إلى قوله
بمقاديرهما
يعنى اندازهگيرى مسير و حركت مشخّص كننده ماه و سال است. پيش از اين
در خطبه اول تفسير و تفصيل اين مطلب گذشت.
(16389- 16385)
قوله عليه السلام: ثمّ علّق فى جوّها فلكها
پس از آن كه امام (ع) اشاره به كيفيت تركيب ستارگان كرد حال با بيان
اين عبارت اشاره به جايگاه استقرار ستارگان كرده مىفرمايد: هر يك در فضاى فلك خود
آويخته هستند.
اگر بپرسى كه امام (ع) ابتدا فرموده بود، كه ستارگان و سيّارات معلق
نيستند و در اين عبارت مىفرمايد در جو فضاى فلك شان آويختهاند معناى اين دو كلام
را چگونه توجيه مىكنيد؟
در پاسخ مىگوييم: تعليق و وابستگى امرى نسبى است به اعتبارى مىتوان
گفت معلّق و وابستهاند، و به اعتبارى مىشود گفت وابسته نيستند. در عبارت اوّل كه
فرمود وابسته نيستند، منظور اين است كه به جسم ديگرى در ما فوق خود، وابستگى
ندارند. و مقصود از وابستگى در عبارت دوّم اين است كه در فضا به قدرت و اراده
خداوند معلّق و وابسته هستند. ميان اين دو كلام تناقض و منافاتى نيست.
و فلك اسم جنس است براى هر جسم مدوّرى كه بر آن اين نام صدق كند.
(16405- 16390)
قوله عليه السلام: و ناط بها زينتها من خفيّات دراريها و مصابيح
كواكبها:
اين كلام امام (ع) شبيه كلام خداوند است كه فرمود: وَ زَيَّنَّا السَّماءَ الدُّنْيا بِمَصابِيحَ[2].
و اين سخن حضرت كه گوش فرا دارنده به آسمانها، با تيرهاى شهاب هدف
[1] سوره يس (36) آيه (40 و 38): همه ستارگان و سيّارات در فلكى
شناگرند اين اندازهگيرى از جانب خداوند غلبه دارنده آگاه مقرر شده است.
[2] سوره فصلت (41) آيه (12): ما آسمان دنيا را با چراغهايى زينت
داديم.