احاطه دارد، اطلاق مىشود. منظور از «اقدار»
اندازههاست و به شكل نيز مقدار گفته شده است.
مقصود از غرائز در كلام امام (ع) قواى نفسانى، اخلاق، هيأت و صفات
مىباشند. و اگر كلمه «حدود» را در عبارت حضرت، بر معناى عرفىاش «حدّ كامل يا
ناقص» حمل كنيم معناى زيبايى است، زيرا حكمت آفريدگار پاك و منزّه ايجاب مىكند كه
بعضى از موجودات از بعضى ديگر، با حدود و حقايقشان تميز داده شوند و برخى با شكل و
هيأت و بعضى ديگر با غرايز و اخلاقشان، برابر آنچه كه نظام وجود و دستور آفرينش و
اراده الهى حكم مىكند.
(16279- 16269)
قوله عليه السلام: بدايا خلايق احكم صنعها و فطرها على ما اراد و
أبتدعها:
يعنى اين كه بر شمرديم شگفتيهاى آفرينش در باره مخلوقات بود كه برابر
اراده خداوند خلقت و صنعشان استوار گرديده است.
بخش چهارم خطبه اشباح كه در صفت آسمان ايراد شده است.