بِها أَمْ لَهُمْ أَعْيُنٌ يُبْصِرُونَ
بِها أَمْ لَهُمْ آذانٌ يَسْمَعُونَ بِها[1]
و باز مىفرمايد: أَ فَلَمْ يَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ
فَتَكُونَ لَهُمْ قُلُوبٌ يَعْقِلُونَ بِها أَوْ[2]
فايدهاى كه امام (ع) از اين عبارت مورد نظر دارد، وادار كردن انسانها بر عبرت
گرفتن است، تا اگر كسى از حقايق پند آموخت، نابخرد، ناشنوا و نابينا بشمار نيايد.
(15088- 15012)
قوله عليه السلام: يا عجبا الى آخره
عبارت تعجّب آميز امام (ع) در زمينه سؤالى است كه در ضمن كلام فهميده
مىشود. گويا سؤال كنندهاى از تعجّب، ناراحتى و اندوهناكى آن حضرت، شگفت زده شده
و (به زبان حال) پرسيده است كه علت تعجّب، اندوه و تأسف شما چيست؟ و آن حضرت در
پاسخ فرموده: چگونه مىتوانم از اشتباهاتى كه فرق اسلامى بدان دچار شدهاند تعجّب
نكنم؟! و سپس خطاكاريها و نارواييهائى كه آنان بصورت اجتماع بدان دچار شدهاند كه
شگفتزدگى امام (ع) را موجب گرديد، به تفصيل بيان داشته است. و از جمله به ترك امورى
كه انجام آنها لازم بوده است اشاره كرده، و قبل از هر چيز، اختلاف آنها را در دين
بيان كرده است؛ زيرا اختلاف در دين اساس همه بديهاست و بيشتر پستيها به اختلاف در
دين باز مىگردد.
امورى كه ترك آنها براى جامعه مسلمين روا نبوده و نيست چند چيز است:
1- مسلمين پيروى از پيامبر (ص) را ترك كردند. چه اگر آنها به راه
پيامبر مىرفتند، اختلاف در دين پيدا نمىشد، و چنان كه قبلا توضيح داده شد، در
شريعتى كه پيغمبر آورده اختلافى نيست، و به همين دليل كه در دينشان اختلاف
[1] سوره اعراف (7) آيه (195): آيا پايى كه بدان راه روند و دستى
كه با آن آهنگ گرفتن كنند، چشمى كه با آن ببينند و گوشى كه با آن بشنوند، دارند؟
[2] سوره حج (22) آيه (46): آنها كه از ديدن عبرتها پند نمىگيرند
چشمشان كور نيست ليكن چشم دلشان كه در درون سينه قرار دارد كور است.