موضوع فوق مردم را متوجّه مىسازند كه از
پروردگارشان بترسند و در باره آنچه، مأمور به حفظ و نگهدارى آن، در كتاب خدا هستند
مخالفت نكنند. مقصود امام (ع) از حفظ آنچه در كتاب آمده است، تفكر و دقّت كردن در
آن و محافظت عملى داشتن بر اوامر و نواهى قرآن است؛ زيرا اوامر و نواهى قرآن حقوق
خداوندى است، كه به عنوان امانت به انسانها سپرده است.
و سپس علّت امر به توجّه داشتن انسانها نسبت به اوامر و نواهى كتاب
را چنين توضيح مىدهد كه، خداوند تعالى آدميان را بيهوده و بدون حكمت و مصلحت
نيافريده است، بلكه به اين منظور بوده است كه با اسباب و ابزار جسمانى بخشوده شده
فضايل نفسانى خود را كامل گردانند، خداوند آنها را بى حساب و كتاب رها نكرده است،
آثار و اعمالشان را ضبط، مدّت عمر، زندگى و مرگشان، و پس از آن تا روز قيامت، در
كتابى روشن و الواحى محفوظ نوشته است. و بوسيله پيامبر بزرگوارى، زندگى انسانها را
نظم بخشيده و عمر پيامبر را براى هدايتشان در ميان آنها طولانى كرده است. و كتابى
كه براى آنها راه پيروى از حقيقت را نشان مىداد، همراه پيامبر نمود. آن گاه براى
آنها و پيامبرش دينى كه مورد خوشنودى و رضايتش بود كامل گردانيد، و تمام امورى كه
براى سعادتشان مفيد بود بيان فرمود. چنان كه خود مىفرمايد:
حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَ الدَّمُ وَ لَحْمُ الْخِنْزِيرِ وَ ما
أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ[1].
بر زبان پيامبر رحمت آنچه از خيرات ماندنى را دوست مىداشت، و آنچه
كه از بديهاى بدبخت كننده در آخرت را نمىپسنديد تحت عنوان اوامر و نواهى بدانها
ابلاغ كرد؛ و در قرآن مجيد بهانه جوييها و دلايل را از جهت اتمام حجت توضيح داد و
محتواى آن را از بيم كيفر و ترس از عذاب سخت پر ساخت.
[1] سوره مائده (5) آيه (3): امروز دينتان را برايتان كامل و نعمتم
را بر شما تمام و اسلام را براى شما دين مورد خشنودى و رضايتم قرار دادم.