از خوشرويى را حضرت منكر نبوده است. زيرا
رسول خدا (ص) هم گاهى مزاح مىكرده است.
روايت شده است كه روزى رسول خدا (ص) به پيرزنى فرمود: «پيرها وارد
بهشت نمىشوند». آن زن گريان شد، پيامبر خدا تبسّمى كرده فرمود: «خداوند پيران را
جوان مىكند و سپس وارد بهشت مىشوند. اهل بهشت همه جوان و نو رسيدهاند. حسن و
حسين (ع) آقاى جوانان بهشتاند.» رسول خدا (ص) فرمود: «من مزاح مىكنم ولى جز حق
نمىگويم.»
(13946- 13920)
2- قوله عليه السلام: امّا و شرّ القول الى قوله سبّته
در بخش دوّم، سخن امام گوياى رذايل اخلاقيى است كه عمرو عاص داشته،
به گونهاى كه آن اخلاق پست موجب فسق و بىاعتبارى ادّعاى وى مىشده است، چنان كه
خداوند متعال مىفرمايد: يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ
جاءَكُمْ فاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا[1]. اخلاق پست و زشتى كه امام (ع) براى عمرو عاص بيان فرموده است پنج
چيز است:
الف: دروغگويى؛ روشن است كه دروغگويى بدترين گفتار است، به حكم عقل و
نقل موجب تباهى دين و دنياى انسان مىشود. امّا به لحاظ نقل، از رسول خدا (ص)
روايت شده است كه فرمود: دروغگويى رأس نفاق و دورويى است. امّا به حكم عقل، وجدان
انسانى گواه است كه دروغگويى صفحه سفيد دل را سياه مىكند و از پذيرش صورت حق و
راستى و درستى باز مىدارد و مانع تجلّى الهامات الهى و خوابهاى رحمانى مىشود.
دروغگويى دنياى انسان را نيز تباه مىكند، موجب خرابى شهرها، قتل
نفس، خونريزى و انواع ظلم و ستم مىشود. به همين دليل است كه تمام مردم دنيا،
ديندار و بيدين دروغگويى را جايز نمىدانند، و گروه معتزله نيز به ضرورت
[1] سوره حجرات (49) آيه (6): اى كسانى كه ايمان آوردهايد اگر
فاسقى خبرى را براى شما نقل كرد تحقيق كنيد.