كرده تا در عوض نعمتهاى خوب اين دنيا به
پاداشهاى اخروى دست يابد.
(13339- 13326)
امام (ع) جمله أظمأ الرّجاء هواجر يومه را كنايه از زيادى روزه، در
گرمترين روزها آورده است.
كلمه: «هواجر» مفعول و مظروفى است كه بجاى ظرف قرار گرفته و از اقسام
مجاز شمرده مىشود.
5- زهد و پارسايى مانع شهوات او شده است. امام (ع) لفظ «إطفاء» را
براى زهد استعاره آورده است، با اين كه «اطفاء» يعنى خاموش ساختن، از صفات آب است
كه در رابطه با آتش آورده مىشود، در اين بيان زهد را در فرو نشاندن شهوات همچون
آب دانسته است كه آتش را خاموش مىسازد. ضمنا شباهت ميان آتش و شهوات نيز روشن شده
است، چه هر دو در بسيارى از موارد اثر مخرّب دارند و همگونى ميان آب و زهد در
تأثير گذارى مطلوب نمايانده شده است كه هر يك به نوعى از خسارت جلوگيرى مىكنند.
يعنى، چنان كه آب شعلههاى آتش را فرو مىنشاند، روى گردانى از دنيا و زهد ورزى از
پيروى شهوات آتش شهوات را خاموش كرده، مانع از ضررهاى آن مىشود [1].
6- شخص پرهيزگار مدام ياد خدا را بر زبان دارد، ذكر حق فرصت گفتار
ديگرى به زاهد نمىدهد.
7- براى در امان ماندن از عذاب الهى ترس را بر همه امور خود مقدّم
مىدارد. و اين ترس از خدا موجب مىشود كه عمل خود را براى خشنودى حق تعالى خالص
گرداند، تا از عقوبت و كيفر در امان بماند.
8- پرهيزگار از لغزشها دورى مىكند. بدين معنى امورى كه او را سرگرم
كند و از راه روشن خدا دورش گرداند، كنار مىگذارد.
9- شخص وارسته و پارسا بهترين راه را براى رسيدن به مقصد مىپيمايد.
[1] چنان كه از شرح بر مىآيد ظاهرا نسخهاى كه در اختيارات شارح
بوده سخن امام چنين است: و اطفأ الزهد شهواته.