مقابله و درگيرى سخت مىكند، تا آن گاه كه
به سبب پيروزى، نور حق برايشان آشكار شود.
لفظ «عمود» را براى حقّ روشن استعاره از صبح آوردهاند، چون حق و صبح
در وضوح و روشنى مشاركت دارند. روشنى صبح با حواس و روشنى حق با عقل قابل رؤيت است
لفظ «يبحلى» استعاره ترشيحى و كنايه از ظهور و وضوح مىباشد. معنى عبارت حضرت اين
است كه حق برايتان آشكار شود و بر دشمن خود چيره و پيروز گرديد. چه آنان كه بر حق
نيستند. قادر به مقاومت نبوده، بزودى فرار خواهند كرد.
(11145- 11140)
قوله عليه السلام: و أنتم الأعلون الآية ...
اين سخن امام (ع) براى آرامش بخشيدن به اصحاب مىباشد و رسيدن به
مقصود جنگ را كه همان برترى يافتن و پيروزى است. بشارت مىدهد. چنان كه خداوند
تعالى صحابه پيامبر (ص) را در جنگ با مشركين، نويد پيروزى داد و آنان را در
فرمانبردارى خود ثبات و آرامش بخشيد. در هر حال غلبه و پيروزى با حزب خداست.
(11149- 11146)
قوله عليه السلام: و لن يتركم اعمالكم
در اين فراز امام (ع) يادآورى مىكند، كه چون خداوند در آخرت پاداش
اعمال را مىدهد، پس لازم است كه به فرمان حق متعال عمل شود، زيرا كار نيك كسى
ناديده گرفته نمىشود. توفيق از جانب خداست.