امام (ع) پس از توصيه به يارانش به قدم در
پيش گذاشتن و بدين سبب شمشيرها را به دشمن رساندن، نياز به تأكيد بيشترى در اين
موضوع احساس كرده، با اضافه كردن مطلب ديگرى قلب آنها را با بيان دو حقيقت قوت
مىبخشد:
اوّل آن كه خداوند آنها را مىبيند و كارهايشان را زير نظر دارد. با
اين عبارت كه: «بدانيد شما در معرض ديد خدا هستيد.» لفظ «ب» در بعين اللّه، به
منزله «ب» ضرب المثل معروف: انت منّى بمرأى و مسمع، مىباشد يعنى تو در محلّ ديدن
و شنيدن من قرار دارى شخصت را مىبينم و صدايت را مىشنوم.
دوّم، يادآورى اين نكته است كه شما همراه پسر عموى رسول خدا صل اللّه
عليه و آله هستيد. اين عبارت فضيلت و برترى آن بزرگوار را بيان مىكند و متذكّر
اين حقيقت است كه فرمانبردارى از امام (ع) به منزله فرمانبردارى از پيامبر (ص) و
جنگ با او جنگ با رسول خداست.
از رسول خدا (ص) روايت شده است كه فرمود: «يا على جنگ با تو جنگ با
من است» پس اصحاب بايد در جنگ پاى فشرده استوار بمانند؛ بدانسان كه در راه خدا در
ركاب پيامبر (ص) پايمردى داشتند.
(11097- 11084) 10- «ياران من، به هنگام شروع كارزار و هجوم بر خصم،
پياپى و بىتأنّى و سستى، بر دشمن حمله كنيد و از فرار شرم داشته باشيد»، كه به دو
دليل فرار از جنگ زشت است.
الف: براى بازماندگان ننگ و عار است كه نياكانشان چنان زبون و خوار
بودهاند؛ آيندگان چوب اين بدنامى و ذلّت را خواهند خورد. در ميان عرب فرار از جنگ
امرى بسيار زشت و ناپسند بوده است.
ب: فرار، از گناهان كبيره به حساب آمده موجب عذاب آخرت مىشود.
در اين عبارت امام (ع) آتش را به طريق مجاز، به جاى گناه كبيره به
كار برده و فرار از جنگ را عذاب و كيفر آخرت ناميده است. با اين بيان پيروانش را،
به ياد