پيشگامان باز مىدارد و به ژرفاى درّه
هلاكتزا سرازير مىكند، و اين خود، عين زيان و ضرر است با اين توضيح سرّ فرمايش
امام (ع) از جمله: من لم ينفعه الحقّ يضرّه الباطل روشن و آشكار مىشود.
عقيده منكران عالم آخرت: برخى از مدعيان علم و دانش كه از درك اين
ملازمه غافل بودهاند، گفتهاند: وعيدهايى كه در كتب آسمانى آمده صرفا براى
ترساندن مردم است نه اين كه حقيقة در آن عالم براى بدكاران بدبختى و شقاوتى باشد،
و براى اين عقيده خود به يك سلسله تمثيلات [1] خطابى استدلال كردهاند كه گر چه در مرحله نخست از مشهورات [2] مىنمايد ولى وقتى كه خوب دقت شود از
مشهورات نيست.
(6636- 6626)
مطلب نهم: و من لا يستقيم [3] به الهدى يجرّبه الضّلال الى الرّدى؛
«كسى كه هدايت او را به راه راست نكشاند گمراهى به پستىاش
مىكشاند.»
در توضيح اين جمله شارح مىگويد: از كلمه «هدى» روشنايى دانش و ايمان
و از كلمه «ضلال» نادانى و خروج از فرمان الهى اراده شده است و معناى عبارت چنين
است: هر كس را كه نور علم و ايمان و به فرمان عقل به راه خدا رهبرى نكند و او را
به راه راست نكشاند، ناچار جهل و بىايمانى او را از راه صحيح به سوى افراط يا
تفريط منحرف مىكند و ملازمه اين قضيه شرطيه نيز روشن است زيرا چون لازمه وجود
هدايت، استقامت و پايدارى انسان در راه راست است، پس نبودن استقامت به وسيله هدايت
لازمهاش نبودن اصل هدايت است و چون هدايت نباشد ضلالت و گمراهى جايگزين آن مىشود
و وجود
[1] تمثيل در اصطلاح منطق به قضايايى گفته مىشود كه صرفا تشبيه
فردى بفردى سبب حكم گردد.
مانند فلانى در شب راه مىرود و هر كه در شب راه رود دزد است پس
فلانى دزد است.
[2] مشهورات: قضايايى است كه زبانزد همه است ولى حقيقت ندارد.
[3] در متن خطبه عبارت چنين است: و من لم يستقم بدون (ى) دوم.