مىدانيد. اگر آنها
را با چشم يقين مشاهده مىكرديد البتّه بىتابى و زارى مىكرديد و سخن دعوت
كنندگان به خدا را مىشنيديد و اطاعت مىكرديد. اين ملازمه يقين و اطاعت از امورى
است كه برهان بر صحّت آن گواه است و خداوند تعالى به حقيقت آن در قرآن اشاره
فرموده است كه: «وَ لَوْ تَرى إِذِ
الْمُجْرِمُونَ ناكِسُوا رُؤُسِهِمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ»[1]. اين
سخن بدان خاطر است كه سختيهاى آخرت را ديدهاند و زاريشان از اين بابت است. خداوند
به آنان پاسخ مىدهد:
اين جمله
حضرت براى تالى همين قضيّه شرطيّه متّصله، استثناست. به دليل اين كه چشمان آنها
حجاب دارد و نمىتوانند سختيهاى پس از مرگ را ببينند، زارى و بىتابى نمىكنند و
اگر هم به زبان قال جزع و فزعى ندارند زبان حالشان زارى و بىتابى خواهد بود.
(4925- 4921)
فرموده
است: و قريب ما يطرح الحجاب
در اين جمله
«ما» مصدريّه است و مبتداى جمله، و قريب خبر آن است و در معنى اشاره دارد به
بىاعتبارى بهانهجويى آنها، آن زمان كه به عذاب تهديد شوند، و آنها ندانستن را
براى كوتاهى در عمل بهانه قرار مىدهند زيرا بزودى حجاب بدن كنار خواهد رفت و
احوال قيامت و سختيهاى روز رستاخيز بر ايشان آشكار مىشود و آن هنگامى است كه
آسمان پردههاى خود را از چشم مردم كنار
[1]
سوره سجده (32): آيه (12): خداوندا اكنون ديديم و شنيديم ما را به دنيا برگردان تا
از روى يقين عمل صالح انجام دهيم.
[2] سوره
فاطر (35): آيه (37): آيا به شما فرصت نداديم تا تذكّر انبيا را بشنويد و آيا بيم
دهندگان نيامدند؟ اكنون عذاب را تحمّل كنيد كه براى ستمگران ياورى نيست.