معنى وارد شده است.
با توجه به معناى سوّم، معناى «اهلها شرّ جيران» يا اين است كه ساكنان دنيا بدترين
سكنا گزيدگانند و يا اين است كه بدترين همسايگانند براى همسايگانشان كه به آنها بر
عليه دشمنان دين متوسّل شوند. به اين دليل بدترين همسايگانند كه دين را يارى
نمىكنند و با يارى كنندگان دين عليه دشمنان دين قيام نمىكنند. سخن امام (ع) كه
فرمود: نومهم سهود و كحلهم دموع، ظاهراً به عموم مردم اعم از اصحاب خود و اصحاب
معاويه هر كس كه مورد توجّه حضرت در امر جنگ و دخول در كارزار بوده است مربوط
مىشود.
امام (ع) در
توصيف آن مردم به كم خوابى به دليل ترس از جنگ، و هجوم بعضى به بعضى، و اهميّت
فراوانى كه به جنگ مىدادند و در صحراى باطل حيران و سرگردان بودند مبالغه كرده
است، به حدّى كه كم خوابى آنها را بيدار خوابى كه در حقيقت خواب نيست ناميده و
براى كم خوابى لفظ بيدار خوابى را به عاريه آورده است كه گويا كم خوابى خود همان
بيدار خوابى است. و از باب مبالغه در تشبيه جريان اشك را سرمه چشمشان دانسته است
تا آنجا كه گويا اشك، همان سرمه است. وجه شباهت اين است كه به دليل فراوانى جريان
اشك چشمشان، و همراهى آن با مژگان، شباهت يافته است به چيزى كه به طور عادت همواره
در چشمشان همراهى مىباشد و آن عبارت از سرمه است و به همين دليل لفظ «كحل» را
براى اشك استعاره آورده است.
(2424- 2419)
احتمال دارد كه جمله: بارض عالمها ملجم و جاهلها مكرّم، مانند جملات قبل متعلّق به
«سارت اعلامه» باشد.
حال اگر كلام
امام (ع) را كه فرمود خير دار به معناى دنيا بگيريم، كلام ديگر امام (ع) بارض ...
اختصاص به مكان خاصّى از مردم دنيا پيدا مىكند. گويا، چنين فرموده است كه مردم در
بهترين خانهاى زندگى مىكنند كه دنياست و در عين حال در سرزمينى هستند كه وضع آن
اين است: دانشمندش مهر سكوت و