ايجاد لطافتى در سرشت
مردم است تا شوق به لقاى خدا يافته و به فرشتگان و انبيا شبهات پيدا كنند.
(2146- 2142)
فرموده
است: و تشبّهوا بملائكته المطيفين بعرشه
اشاره است به
آنچه كه ما ذكر كرديم و آن اين كه بيت معمور در مقابل خانه كعبه در آسمان است و
طواف كعبه به وسيله مردم شبيه طواف فرشتگان است به بيت معمور و عرش، به اين دليل
حاجيان در طواف به فرشتگان شباهت پيدا مىكنند و در نتيجه هر كس كه در اين طواف
عنايت خدا شامل حالش شود از طواف كنندگان عرش و بيت معمور محسوب مىشود.
(2156- 2147)
فرموده
است: و يحرزون الارباح فى متجر عبادته و يتبادرون عند موعد مغفرته.
امام (ع) در
اين عبارت عبادت را به سرمايهاى كه با آن تجارت مىشود تشبيه كرده است. بنا بر
اين تاجر در اين جا نفس و سرمايه عقل است و اقسام تصرّفاتى كه عقل انجام مىدهد
حركات و سكنات حسّى و عقلى است كه از طريق اوامر عقلى و شرعى خواسته شده است.
سودها عبارت
است از ثواب خدا و آنچه كه در بهشت نعيم براى نيكوكاران آماده كرده است. براى بنده
حق زشت است كه تصرّف او در خدمت آقايش تجارتى باشد كه از آن صرفاً كسب سود مادّى
باشد و بهترين نوع كار بنده اين است كه خداوند او را اهل عبادت ببيند كه همه
خواستهاى مادى خود را در خدمت او از درجه اعتبار ساقط و همه اعمال خود را خالص
گردانيده است. اين كه امام (ع) كلمه سود را در اين عبارت مطرح كرده است برداشت زيبايى
است، زيرا مردم سود را خوب مىفهمند و در حركاتشان به آن ميل مىكنند. ذكر اين
عبارت براى اين است كه عبادت حاجيان را از روى اشتياق نشان دهد.