اگر حاجى چنين پندارد
كه شيطان بر ابراهيم ظاهر شده است و بر او ظاهر نمىشود بايد بداند كه اين خود
وسوسه شيطان است كه بر قلب او القا كرده است تا چنين پندارى كه رمى جمره فايدهاى
ندارد و به بازى شبيه است و بايد اين وسوسه را با جديّت از خود دور كند و با رمى
جمره دماغ شيطان را به خاك بمالد. اين عمل هر چند در ظاهر رمى عقبه [1]
با سنگريزه است ولى در حقيقت سنگ انداختن به صورت شيطان و شكستن پشت اوست. زيرا
به خاك ماليدن دماغ ابليس جز به امتثال امر خدا و بزرگ شمردن دستور حق متعال حاصل
نمىشود.
امّا
قربانى-
حاجى بايد
بداند كه غرض از قربانى تقرّب جستن به خداى تعالى و امتثال فرمان اوست و قربانى
بايد كامل و صحيح الاعضا باشد و بدين اميد قربانى كند كه خداوند با هر جزئى از
قربانى جزئى از بدن او را از آتش آزاد فرمايد. در لسان روايت نيز وعده شده است: «هر
چه قربانى گرانتر و كاملتر باشد آزادى انسان از آتش بيشتر و كاملتر خواهد بود». و
اين شباهت دارد به تقرّب به دربار سلطان به اين ترتيب كه برايش گوسفندى قربانى كنى
و ضيافتش را كامل بجا آورى. فايده قربانى يادآورى خداوند متعال است به هنگام نيّت
ذبح با اين اعتقاد كه قربانى انسان را به خدا نزديك مىكند.
اين بود آنچه
از اسرار و اعمال باطنى حج كه بايد به آن اشاره مىكرديم.
حال كه به
اين اسرار توجه پيدا كردى به شرح متن باز مىگرديم.
(2112- 2100)
فرموده
است: و فرض عليكم حجّ بيته
اين جمله به
وجوب حج بر مردم اشاره دارد و اين كه حج از ضروريّات دين است. امام (ع) بيت را به
حرام توصيف كرده است زيرا بر مردم انجام چيزهايى
[1]
عقبه همان محل پرتاب ريگ به شيطان است (رمى- جمره)- م.