خَزَنَتُها^، و اين كلام حضرت: و المناسبة لقوائم العرش
اكنافهم، مانند اين سخن خداست: وَ
يَحْمِلُ عَرْشَ رَبِّكَ فَوْقَهُمْ يَوْمَئِذٍ ثَمانِيَةٌ[1] و كلام
امام (ع): باجنحتهم، مانند اين فرموده خداوند متعال است: الْحَمْدُ لِلَّهِ.
بحث دوّم-
در تفسير آيه: ا وَ لَمْ يَرَ الّذينَ كَفَرُوا انَّ السَّمواتَ وَ الارَضَ كانَتا
رَتْقاً فَفَتَقْناهُما
دانشمندان
اقوال مختلفى به شرح زير دارند:
1- ابن عبّاس
و ضحّاك و عطاء و قتاده گفتهاند: آسمان و زمين شيء واحدى بودند، خداوند ميان
آنها در فضا فاصله انداخت.
2- كعب گفته
است: خداوند آسمان و زمين را آفريده و بعضى را روى بعضى قرار داده بود، سپس بادى
را آفريد و به وسيله آن آنها را از يكديگر جدا ساخت.
3- مجاهد و
سدى گفتهاند كه آسمانها طبقه واحدى بودند خداوند آنها را از هم گسيخت و هفت آسمان
قرار داد و زمين را نيز چنان كرد.
4- عكرمه،
عطيّه و ابن عبّاس به روايت ديگرى كه از او نقل شده است گفتهاند: معناى اين كه
آسمان بسته بود، اين است كه آسمان نمىباريد و معناى اين كه زمين بسته بود اين است
كه گياه در آن نمىروييد. پس خداوند آسمانها را به وسيله باران و زمين را به وسيله
گياه شكافت. اين نظر را دنباله آيه ... أَ وَ لَمْ يَرَ الَّذِينَ
كَفَرُوا أَنَ تاييد مىكند. نظير همين آيه است سخن حق تعالى:
فَفَتَحْنا أَبْوابَ السَّماءِ بِماءٍ مُنْهَمِرٍ[2] و آيه ديگر: «وَ
الْأَرْضِ ذاتِ الصَّدْعِ» و كلام ديگر حق متعال: «أَنَّا
صَبَبْنَا الْماءَ صَبًّا ثُمَّ شَقَقْنَا الْأَرْضَ شَقًّا فَأَنْبَتْنا فِيها
حَبًّا[3]
[1]
سوره حاقه (69): آيه (17): و عرش پروردگارت را در آن روز هشت ملك برگيرند.
[2] سوره
قمر (54): آيه (11): درهاى آسمان را گشوديم و سيلابى از آسمان فرو ريختيم.
[3] سوره
عبس (80): آيه (25 و 26): ما آب فراوانى از آسمان فرو ريختيم، سپس زمين را از هم
شكافتيم و در آن دانههاى فراوان رويانديم.