(و هبوطها و صعودها و نحوسها و سعودها) المراد بالهبوط إما مقابل الشرف كما هو مصطلح المنجّمين، أو التوجّه
إلى حضيض الحامل فانّ للكواكب صعودا في الأوج و هبوطا في الحضيض أو التوجّه إلى
الغروب فيكون الهبوط حسّا و يقابله الصعود فيما ذكر.
و المراد
بالسعود و النحوس كون اتصالات الكواكب أسبابا لصلاح حال شيء من الأشياء من أحوال
هذا العالم و أسبابا لفساده.
قال
المنجّمون: زحل و المريخ نحسان أكبرهما زحل، و المشتري و الزّهرة سعدان أكبرهما
المشتري، و عطارد سعد مع السعود و نحس مع النحوس، و النيّران سعدان من التثليث و
التسديس نحسان من المقابلة و التربيع و المقارنة، و الرّأس سعد و الذنب و الكبد
نحسان، و اللَّه العالم بحقايق ملكه و ملكوته.
الترجمة
بعض ديگر از
اين خطبه در صفت آسمان است مىفرمايد:
ترتيب داد حق
سبحانه و تعالى بدون قيد و علاقه پست و بلندي فرجههاي آنرا و ملتئم نمود و بهم در
آورد شكافهاى گشادگى آنرا و بهم پيوست ميان آنها و ميان زوجهاى آنها، و ذليل و
آسان نمود بجهة ملائكه كه نزول كنندهاند بأمر او سبحانه و صعود نمايندهاند با
عملهاى بندگان او دشوارى نردبانهاى آسمانها را، و ندا نمود آنها را بعد از اين كه
بود دود پس بهم آمد بندهاى ريسمانهاى آنها و گشود بعد از بهم پيوستن درهاى بسته
آنها را، و بر پا نمود ديدهبانها از شهابهاى درخشان بر راهها و منفذهاى آنها، و
نگه داشت آنها را از اين كه حركت نمايند و مضطرب گردند در شكاف هوا با قوت خود، و
أمر كرد آنها را باين كه بايستند در حالتي كه انقياد و تسليم نمايند فرمان او را.
و گردانيد
آفتاب آسمان را؟؟؟؟؟ آشكار براى روز آن، و ماه آنرا علامتي محو شده از شب آن، و
جارى فرمود مهر و ماه را در مواضع انتقال كه جاى جريان ايشانست، و مقدّر كرد سير
ايشان را در راههاى درجههاى ايشان تا تميز دهد شب