انس از انجام فرمان آن حضرت سرپيچى كرد و
تكاهل نمود و معتذر شد كه من آنرا فراموش كردم و آن حضرت باو چنين فرمود: اگر دروغ
بگوئى خداوندت ببرص درخشاني گرفتار كند كه عمامه آنرا پنهان نكند.
سيد رضي رحمة
اللَّه عليه گويد: چهره انس بمرض برص گرفتار شد و بعد از آن ديده نمىشد مگر
باروبندي كه برو بسته بود.
در جنگ جمل علي أنس را
در نزد زبير طلحه افكند
تا آنچه شنيده از پيمبر
ياد آورشان كند دهد پند
فرمان علي نبرد بدبخت
شرمي ننمود از خداوند
گفتا كه مرا شده فراموش
گفتار رسول اندرين بند
فرمود اگر دروغ گوئي
گردد برصت بچهره پيوند
گردد رخت از برص درخشان
چونان كه نه در عمامه پنهان
الحادية
بعد ثلاثمائة من حكمه 7
(301) و
قال 7: إنّ للقلوب إقبالا و إدبارا، فإذا أقبلت فاحملوها على النّوافل،
و إذا أدبرت فاقتصروا بها على الفرائض.
المعنى
إقبال القلوب
على العبادة و الأعمال الصّالحة ناش عن قوّة الايمان و عن الفراغ للعمل بقلّة
المشاغل الدنيويّة و قلّة العيال، و ينشأ غالبا عن الاجتماع للعمل الصالح، و بهذا
الاعتبار شرع الجمعة و الجماعة في الاسلام كعمودين لجلب القلوب إلى العبادة و عمل
الخير.
الترجمة
فرمود: دلها
را در كار خير و عبادت اقبال و ادباريست چون اقبال بدان دارند آنها را بانجام
نوافل واداريد، و چون خستهاند و بدان پشت كردهاند بهمان انجام فرائض اكتفا كنيد.