كلّا إنّها كلمة هو قائلها و من ورائهم
برزخ إلى يوم يبعثون.
قال و قد
أخرج أبو نعيم طرفا من هذه الخطبة في كتابه المعروف بالحلية.
الترجمة
از جمله خطب
شريفه آن حضرتست در تنفير أز دنيا و تنبيه بسرعت زوال آن مىفرمايد:
دنيا
خانهايست ببلا احاطه كرده شده، و با مكر و حيله اشتهار يافته، ثبات ندارد حالات
آن، و سلامت نمىماند نازل شوندگان آن، حالهاى آن حالتهاى مختلف است، و مرّات
متغيّر و متبدّل تعيّش و التذاذ در آن مذموم است، و أيمنى در آن معدوم است، و جز
اين نيست كه أهل دنيا در دنيا نشانگاهانى هستند كه نصب شدهاند بنشانگي مىاندازد
دنيا بايشان با تيرهاى خود، و فانى مىسازد ايشان را با مرگ خود.
و بدانيد أى
بندگان خدا بدرستى كه شما با چيزى كه هستيد در آن از متاع اين دنيا بر طريقه و روش
كسانى هستيد كه گذشتهاند پيش از شما از أشخاصى كه درازتر بودند از شما از حيثيّت
عمرها، و معمورتر بودند از حيثيّت خانها، و دورتر بودند از حيثيّت أثرها، گرديد
آوازهاى ايشان خاموش، و بادهاى غرور ايشان ساكن، و بدنهاى ايشان پوسيده، خانههاى
ايشان خالى، و أثرهاى ايشان مندرس پس عوض كردند بقصرهاى محكم شده با گچ و متّكاهاى
مهيا شده، سنگها و حجرهاى تكيه كرده بهم قبرهاى هموار شده بزمين صاحب لحد را، چنان
قبرهايى كه بنا كرده شده بر خرابى أطراف آنها، و بخاك محكم كرده شد بناى آنها، پس
مكان آن قبرها نزديكست، و ساكن آنها غريبست در ميان أهل محله كه صاحبان وحشتند، و
در ميان أهل فراغتى كه مشغولند بهولهاى برزخ، انس نمىگيرند ايشان بوطنها، و وصلت
نمىكنند مثل وصلت كردن همسايها، با وجود اين كه در ميان ايشانست از قرب همسايگى و
نزديكى خانه.