responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 95
بين غسل استحاضه متوسطه او كثيره شود بنابراحتياط واجب غسل را دوباره انجام دهد.

مساله 479- روزه زناني كه در حال استحاضه كثيره يا متوسطه اند بنابراحتياط واجب در صورتي صحيح است كه براي نماز مغرب و عشاي شب قبل از روزه گرفتن غسل نمايند و نيز در روز غسلهايي را كه براي نمازهاي يوميه واجب است انجام دهند، ولي اگر براي نماز مغرب و عشاي شب قبل غسل نكنند و براي خواندن نماز شب، پيش از اذان صبح غسل نمايند و در روز هم غسلهايي را كه براي نمازهاي يوميه واجب است بجا آورند، روزه آنان صحيح است .

مساله 480- احتياط واجب آن است كه مستحاضه در تمام روزي كه روزه است به مقداري كه مي‌تواند و براي او ضررندارد از بيرون آمدن خون جلوگيري كند.

مساله 481- اگر بعد از نماز عصر مستحاضه شود و تا غروب غسل نكند، روزه او صحيح است .

مساله 482- نماز آيات بر زنان مستحاضه واجب است، و هنگام خواندن نماز آيات بايد همان وظايف نمازهاي يوميه را انجام دهند، و اگر بخواهند نماز آيات و نمازهاي يوميه را با هم بخوانند، بايد براي هر كدام جداگانه به وظيفه خودعمل كنند، و احتياط واجب آن است كه هر دو را با يك غسل و يك وضو بجا نياورند.

مساله 483- اگر مستحاضه بخواهد غير از نماز كار ديگري كه نياز به وضو دارد انجام دهد بايد وضوي ديگري بگيرد، و آن وضويي كه براي نماز گرفته بنابراحتياط واجب كافي نيست، مگر اينكه در حال نماز بخواهد آن كار را انجام دهد. وچنانچه مستحاضه كثيره يا متوسطه بخواهد پيش از وقت نماز جايي از بدن خود را به خط قرآن برساند، بايد علاوه بروضو غسل را هم انجام دهد.

مساله 484- بنابراحتياط واجب مستحاضه نماز قضا را در حال استحاضه بجا نياورد، مگر اينكه وقت نماز قضا تنگ شود، كه در اين صورت بايد براي هر نماز قضا كارهايي را كه براي نماز ادا بر او واجب است انجام دهد.

مساله 485- رفتن به مسجد الحرام و مسجد النبي 6 و توقف در مساجد ديگر و خواندن سوره اي كه سجده واجب دارد براي مستحاضه اشكال ندارد، ولي نزديكي شوهر با مستحاضه متوسطه يا كثيره بنابراحتياط واجب درصورتي حلال مي‌شود كه غسل كند، و چنانچه غسل كند گرچه كارهاي ديگري را كه براي نماز واجب است - مثل وضو - انجام نداده باشد، نزديكي شوهر با او اشكال ندارد، و چنانچه براي نماز غسل كرده باشد براي نزديكي غسل ديگر لازم نيست .
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 95
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست