نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 88
2 - اگر خوني كه ديده بيشتر از ده روز باشد و همه آن يك جور بوده و صفات حيض را دارد، بايد
به گونه اي كه در"عادت وقتيه"[1] گفته شد عادت خويشان خود را حيض و بقيه را استحاضه
قرار دهد.
3 - اگر بيش از ده روز خوني ببيند كه چند روز آن نشانه حيض و چند روز ديگر نشانه استحاضه
داشته باشد، يكي از سه صورت را دارد:
الف - اگر مقدار خوني كه نشانه حيض دارد كمتر از سه روز و بيشتر از ده روز نباشد، همه آن را
حيض قرار دهد.
ب - اگر خوني كه نشانه حيض دارد بيشتر از ده روز باشد، بايد از نخستين روزي كه خون او
نشانه حيض دارد حيض قرار دهد و در شماره آن از خويشاوندان خود پيروي نمايد و بقيه را
استحاضه به شمار آورد، و چنانچه خويشاوندان اوعادت مستقري ندارند بنابراحتياط بايد هفت
روز را حيض و بقيه را استحاضه قرار دهد.
ج - اگر خوني كه نشانه حيض دارد از سه روز كمتر باشد، بنابراحتياط در مقدار عادت خويشان
خود احتياط كند و بقيه را استحاضه قرار دهد.
4 - اگر پيش از گذشتن ده روز از قطع خوني كه نشانه حيض داشته بار ديگر خوني ببيند كه آن
هم نشانه حيض دارد- مثل آنكه پنج روز خون سياه و نه روز خون زرد و دوباره پنج روز خون سياه
ببيند - بنابراحتياط واجب در هر دو خون از كارهايي كه بر حائض حرام است اجتناب نموده و به
وظايف مستحاضه عمل نمايد.
6 - ناسيه :
مقصود از "ناسيه" زني است كه عادت خود را به طور كلي - هم وقت و هم عدد آن را - فراموش
كرده باشد.
مساله 443- براي ناسيه چند حالت وجود دارد:
1 - اگر خوني كه ديده از سه روز كمتر و از ده روز بيشتر نباشد و همه آن نشانه حيض داشته
باشد، بايد همه را حيض قرار دهد، و اگر نشانه حيض نداشته باشد به احتياط عمل كند.
2 - اگر از ده روز بيشتر بوده و همه آن نشانه حيض نداشته باشد، بايد روزهايي را كه نشانه حيض
دارد به شرط آنكه ازسه روز كمتر و از ده روز بيشتر نباشد حيض و بقيه را استحاضه قرار دهد.
[1] يكي ديگر از موارد كفاره (آزاد كردن بنده) است، ولي موضوع آن در اين زمان منتفي است .
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 88