responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 71

مساله 347- كسي كه نمي داند وظيفه اش تيمم است يا وضوي جبيره اي، بنابراحتياط واجب بايد هر دو رابجاآورد.

مساله 348- كسي كه وظيفه اش وضو يا تيمم و يا غسل جبيره اي است، چنانچه بداند تا پايان وقت عذرش برطرف نمي شود، مي‌تواند در اول وقت نماز بخواند، ولي اگر اميد دارد تا پايان وقت عذرش برطرف مي‌شود احتياط واجب آن است كه صبر كند، و اگر عذر او برطرف نشد در آخر وقت نماز را با وضو يا غسل يا تيمم جبيره اي بجا آورد.

مساله 349- نمازهايي را كه انسان با وضو يا غسل جبيره اي خوانده است، اگر عذر او در وقت نماز برطرف شوداحتياطا دوباره بخواند، و اگر وقت گذشته است نمازي كه خوانده صحيح است، و به احتياط واجب براي نمازهاي بعدوضو بگيرد و يا غسل كند.

غسل

مساله 350- "غسل" شستشوي تمام بدن است كه انسان در شرايط و يا زمانهاي خاص و با قصد و انگيزه تقرب به خداانجام مي‌دهد. غسل به "واجب" و "مستحب" تقسيم مي‌شود كه هر يك از آنها را مي‌توان به صورت "ترتيبي" يا"ارتماسي" بجا آورد، هر چند در غسل ميت احوط آن است كه ترتيبي انجام شود.

غسل ترتيبي و ارتماسي :

الف - غسل ترتيبي :

مساله 351- "غسل ترتيبي" آن است كه انسان نخست سر و گردن و سپس بنابراحتياط واجب طرف راست و پس ازآن طرف چپ بدن خود را بشويد.به هم زدن اين ترتيب - عمدا باشد يا از روي فراموشي و يا به واسطه ندانستن مساله - در سر و گردن به طور قطع و در طرف راست و چپ به احتياط واجب موجب باطل شدن غسل خواهد بود.

مساله 352- در غسل ترتيبي بايد نصف ناف و نصف عورت را با طرف راست بدن، و نصف ديگر را با طرف چپ بشويد، بلكه بهتر است تمام ناف و عورت با هر دو طرف شسته شود.

مساله 353- در غسل ترتيبي براي آنكه يقين پيدا شود كه هر سه قسمت را كاملا غسل داده، بايد هر قسمتي را كه مي‌شويد مقداري از قسمتهاي مجاور را هم با آن قسمت بشويد، بلكه احتياط مستحب آن است كه دوباره تمام طرف راست گردن را با طرف راست بدن، و تمام طرف چپ گردن را با طرف چپ بدن بشويد.

مساله 354- اگر پس از غسل معلوم شود قسمتي از بدن را نشسته و نداند آن قسمت
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 71
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست