responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 70
باشد و يا بيشتر از معمول اطراف زخم را گرفته و برداشتن آن ممكن نباشد، بايد گذشته از وضوي جبيره بنابراحتياط واجب تيمم هم بنمايد. ولي اگربيشتر از معمول اطراف زخم را گرفته و برداشتن آن ممكن باشد، بايد جبيره را بردارد، پس اگر زخم در صورت ودستهاست اطراف آن را بشويد، و اگر در سر يا روي پاهاست اطراف آن را مسح كند، و براي جاي زخم به دستورجبيره عمل نمايد.

مساله 338- اگر جبيره تمام اعضاي وضو را گرفته باشد بايد تيمم بنمايد، و بنابراحتياط مستحب وضوي جبيره اي هم بگيرد.

مساله 339- كسي كه در كف دست و انگشتها جبيره دارد و در موقع وضو دست تر روي آن كشيده است، بايد سر و پارا با همان رطوبت مسح كند.

مساله 340- اگر جبيره تمام پهناي روي پا را گرفته ولي مقداري از طرف انگشتان و مقداري از طرف بالاي پا باز است، بايد جاهايي كه باز است روي پا، و جاهايي كه جبيره است روي جبيره را مسح كند.

مساله 341- اگر در صورت يا دستها چند جبيره باشد بايد بين آنها را بشويد، و اگر جبيره ها در سر يا روي پاها باشدبايد بين آنها را مسح كند، و در جاهايي كه جبيره است بايد به دستور جبيره عمل نمايد.

مساله 342- اگر در جاي وضو زخم يا جراحت و يا شكستگي نيست ولي به جهت ديگري آب براي تمام دست وصورت ضرر دارد بايد تيمم كند، و احتياط مستحب آن است كه وضوي جبيره اي هم بگيرد، و اگر براي مقداري ازدست و صورت ضرر دارد، اطراف آن را بشويد و پارچه اي روي آن ببندد و دست تر بر آن بكشد و به احتياط واجب تيمم هم بكند.

مساله 343- اگر در جاي وضو يا غسل چيزي چسبيده كه برداشتن آن ممكن نباشد يا به اندازه اي دشوار است كه نمي توان تحمل نمود بايد به دستور جبيره عمل نمايد، و بنابراحتياط مستحب تيمم هم انجام دهد.

مساله 344- كسي كه وظيفه اش تيمم است اگر در بعضي از جاهاي تيمم او زخم يا دمل و يا شكستگي باشد، بايدمثل وضوي جبيره اي تيمم جبيره اي كند.

مساله 345- احكام غسل جبيره اي نيز همانند احكام وضوي جبيره اي است، ولي بايد آن را ترتيبي بجا آورند، و اگرارتماسي انجام دهند صحت آن محل اشكال است .

مساله 346- اگر براي مرضي كه در چشم اوست روي چشم خود را بچسباند، بايد وضو و غسل را جبيره اي انجام دهد، و احتياط واجب آن است كه تيمم هم بنمايد.
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 70
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست