responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 586
دارد تا بميرد، و يا به او غذاي مسموم بخوراند، در اين موارد و نظاير آن اگر عمدي باشد ورثه مقتول حق دارند قصاص نمايند.

مساله 3231- اگر فرزند پدر يا مادر خود را عمدا و به ناحق بكشد او را قصاص مي‌كنند، ولي اگر پدر فرزند خود راعمدا و به ناحق بكشد او را قصاص نمي كنند، بلكه به دستوري كه در احكام ديه گفته مي‌شود از او ديه مي‌گيرند وحاكم شرع نيز او را تعزير مي‌كند. و بنابراحتياط جد و جد پدري در حكم پدر هستند. و اگر مادر فرزند خود را عمدا وبه ناحق بكشد بنابرمشهور قصاص مي‌شود، ولي احتياط خوب است .

مساله 3232- اگر دو نفر يا بيشتر مسلماني را از روي عمد و به ناحق بكشند به گونه اي كه همه در كشتن او شريك باشند، ورثه مقتول مي‌توانند بعضي را بكشند و از بعضي ديگر سهم ديه را دريافت كنند و به كسي كه كشته مي‌شودبدهند. و نيز مي‌توانند همه را بكشند به شرط اينكه تفاوت ديه كسي را كه كشته مي‌شود به او يا وارث او بپردازند، مثلااگر بخواهند دو نفر را بكشند بايد به ورثه هركدام نصف ديه او را بدهند. ولي در اين موارد بهتر است قصاص نشود وفقط از هر يك از قاتلها سهم ديه را بگيرند، و يا به كشتن يك نفر اكتفا شود.

مساله 3233- اگر مردي زني را بكشد مي‌توانند او را بكشند، ولي چون ديه زن نصف ديه مرد است بايد براي كشتن مرد نصف ديه او را بدهند. و اگر زني مردي را بكشد مي‌توانند زن را بكشند ، ولي بايد به آن اكتفا كنند و حق ندارند پس از كشتن زن نصف ديه را نيز مطالبه نمايند.

مساله 3234- اگر ورثه و اولياي مقتول چند نفر باشند بنابراحتياط واجب قصاص با توافق يكديگر انجام شود، و يكي از آنان بدون اطلاع و اجازه ديگران قصاص نكند، و اگر قصاص كرد و ديگران طالب ديه باشند بايد سهم آنان را از ديه بپردازد.

مساله 3235- اگر بعضي از اولياي مقتول تقاضاي قصاص كنند و بعضي ديگر تقاضاي ديه نمايند، كسي كه تقاضاي قصاص كرده بايد سهم ديه متقاضيان ديه را بپردازد و سپس قصاص كند، و اگر بعضي از اولياي مقتول قاتل را عفونمايند بايد متقاضي قصاص سهم ديه عفو كنندگان را به قاتل بپردازد. و خوب است در چنين مواردي از قصاص صرف نظر شود و به ديه اكتفا نمايند.

مساله 3236- اگر بعضي از اولياي مقتول حاضر و بعضي ديگر غايب باشند و افراد حاضر بخواهند قصاص نمايند، چنانچه تماس با افراد غايب ممكن باشد يا مدت غايب بودن آنها كوتاه باشد
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 586
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست