responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 57
برابر پيشاني است با تري آب وضوكه در كف دست مانده دست بكشد، و بنابراحتياط واجب با دست راست و از بالا به پايين و با سه انگشت جلوي سررا مسح نمايد. و لازم نيست همه قسمت جلوي سر را مسح نمايد، بلكه هر قسمت از آن را مسح كند كافي است .

مساله 266- كسي كه موي سرش به اندازه اي بلند است كه اگر شانه كند به صورت يا جاي ديگر سرش مي‌رسد، هنگام مسح بايد با بازنمودن فرق، پوست جلوي سر يا به هر ترتيب ديگر بيخ موها را مسح كند، و اگر موهايش به اين اندازه بلند نيست، كافي است روي موها را مسح نمايد.

مساله 267- مستحب است هنگام مسح سر بگويد: "اللهم غشني برحمتك و بركاتك و عفوك" يعني : "خدايا مرا بارحمت و بركتها و بخشايش خود بپوش".

مساله 268- پس از مسح سر بايد با تري آب وضو كه در كف دست باقي مانده روي پاها را از سر انگشت تا برآمدگي روي پا مسح نمايد، و احتياط مستحب آن است كه تا مفصل مسح شود، و بنابراحتياط واجب با سه انگشت مسح نمايد و بهتر از آن مسح با تمام كف دست است . و لازم نيست مسح بر شست پا باشد، بلكه اگر انگشتهاي ديگر هم مسح شود كافي است، ولي بايد بر روي بلندي پا ختم شود.

مساله 269- احتياط واجب آن است كه در مسح پاها دست را بر سر انگشتها بگذارد و بعد به روي پا بكشد، نه آنكه تمام دست را روي پا بگذارد و كمي بكشد.

مساله 270- مستحب است هنگام مسح پاها بگويد: "اللهم ثبتني علي الصراط يوم تزل فيه الاقدام، واجعل سعيي فيما يرضيك عني، يا ذا الجلال و الاكرام" يعني : "خدايا آن روز كه گامها بر صراط مي‌لغزد گام مرا ثابت و استوار بدار، وكوششم را در آنچه از من خرسند مي‌شوي قرار ده، اي دارنده شكوه و بزرگواري".

مساله 271- هنگام مسح بايد جاي مسح خشك باشد، و اگر به اندازه اي تر باشد كه تري دست بر آن اثر نكند مسح باطل است، ولي اگر تري به اندازه اي كم باشد كه رطوبتي را كه بعد از مسح در آن ديده مي‌شود بگويند فقط از تري كف دست است اشكال ندارد.

مساله 272- اگر آب مسح سر به آب صورت متصل شود وضو باطل نمي شود، ولي مسح پا نبايد با رطوبت گرفته شده از آب صورت باشد. همچنين اگر هنگام شستن صورت مقداري از موها هم خيس شود و موقع مسح سر رطوبت آن بارطوبت مسح مخلوط شود، وضو باطل نمي شود، ولي مسح پا نبايد با آن رطوبت انجام شود.

مساله 273- هنگام مسح بايد سر و پا را ثابت نگاه داشته دست را روي آن بكشد،
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 57
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست