responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 56
درصورتي كه صدق شستن از بالا به پايين محفوظ باشد وضو صحيح است، همچنين اگر هنگام وضو يا مسح سر، دست به طوري قرار بگيرد كه آب وضو به طرف آرنج سرازير شود اشكال ندارد.

مساله 260- مستحب است هنگام شستن دست راست بگويد: "اللهم ا عطني كتابي بيميني والخلد في الجنان بيساري، و حاسبني حسابا يسيرا" يعني : "خدايا نامه كردارم را به دست راستم بده و جاوداني در بهشت را به دست چپم، و حساب مرا آسان فرما".

و هنگام شستن دست چپ بگويد: "اللهم لا تعطني كتابي بشمالي و لا من وراء ظهري و لا تجعلها مغلوله الي عنقي، و اعوذ بك من مقطعات النيران" يعني : "خدايا نامه كردارم را به دست چپ و از پشت سر به من مده و آن را به گردنم مبند، و من از آتش سوزان جهنم به تو پناه مي‌برم".

مساله 261- شستن دستها تا مچ پيش از شستن صورت واجب نيست، مگر اينكه دستها نجس باشند، و اين شستن جزو وضو به شمار نمي آيد. پس كسي كه پيش از شستن صورت دستهاي خود را تا مچ شسته باشد، هنگام وضو بايد دستها را تا سر انگشتها بشويد، و اگر تنها از آرنج تا مچ را بشويد وضويش باطل است .

مساله 262- هنگام شستن صورت و دستها بايد توجه شود چنانچه چيزي مانند: چسب، رنگ، گچ و چربي زيادي كه مانع رسيدن آب وضو به پوست بدن مي‌شود به صورت يا دستها چسبيده باشد برطرف نموده و آب وضو را به پوست دست و صورت برساند.

مساله 263- در وضو شستن صورت و دستها در مرتبه اول واجب، مرتبه دوم جايز، و بيش از آن حرام است، و ملاك در هر بار شستن اين است كه اگر يك مشت آب به قصد وضو بريزد و دست بكشد و با آن يقين كند تمام عضو شسته شده يك مرتبه حساب مي‌شود، خواه يك مرتبه را قصد كرده باشد يا نه .

مساله 264- اگر دست را تر كند و به صورت و دستها بكشد، چنانچه تري دست به قدري باشد كه به واسطه كشيدن دست آب كمي بر آنها جاري شود و شستن صدق كند كافي است .

مسح سر و پا :

مساله 265- پس از شستن هر دو دست بايد بر يك قسمت از چهار قسمت سر كه
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 56
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست