responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 559

مساله 3080- لباس و زيور آلات و چيزهاي ديگري كه مرد براي زن خود گرفته، در صورتي كه به او بخشيده باشد بعداز وفات شوهر و يا طلاق دادن زن جزو دارايي زن مي‌باشد، ولي اگر ة آنها را نبخشيده باشد - اگرچه زن آن را پوشيده باشد - جزو مال شوهر خواهد بود.

مساله 3081- زن نمي تواند در چيزهايي كه ارث نمي برد بدون اجازه ساير ورثه تصرف كند. و نيز بنابراحتياط واجب ورثه ديگر هم تا هنگامي كه سهم زن را نداده اند نمي توانند در ساختمان و چيزهايي كه زن از قيمت آنها ارث مي‌بردبدون اجازه او تصرف كنند، و چنانچه پيش از دادن سهم زن اينها را بفروشند، در صورتي كه زن معامله را اجازه دهدصحيح مي‌باشد، وگرنه نسبت به سهم او محل اشكال است .

مساله 3082- اگر ميت بيش از يك زن دائم داشته باشد، چنانچه فرزند ندارد بايد يك چهارم مال و اگر فرزند دارد يك هشتم را ميان زنان او به طور مساوي تقسيم كنند، اگرچه شوهر با هيچ يك از آنان يا بعضي از آنان نزديكي نكرده باشد.ولي اگر در مرضي كه به آن از دنيا رفته زني را عقد كرده و با او نزديكي نكرده باشد، آن زن از او ارث نمي برد و حق مهرهم ندارد.

مساله 3083- اگر زن را طلاق رجعي دهد، هر يك از زن يا شوهر اگر در بين عده بميرد ديگري از او ارث مي‌برد، ولي اگر بعد از گذشتن عده يا در عده طلاق بائن يكي از آنان بميرد، ديگري از او ارث نمي برد.

مساله 3084- اگر شوهر در حال بيماري، زن خود را طلاق دهد و پيش از تمام شدن دوازده ماه قمري بميرد، زن باسه شرط از او ارث مي‌برد:

1 - زن در اين مدت شوهر نكرده باشد.

2 - زن در اثر بي ميلي به شوهر مالي به او نداده باشد كه به طلاق دادن راضي شود، بلكه اگر چيزي هم به شوهر ندهدولي طلاق به تقاضاي زن باشد باز هم ارث بردنش محل اشكال است .

3 - شوهر در همان بيماري كه زن را طلاق داده مرده باشد، پس اگر از آن مرض خوب شود و به جهت ديگري از دنيابرود زن ارث نمي برد، و اگر در همان بيماري ولي به جهت ديگري بميرد بنابراحتياط ورثه با زن مصالحه نمايند.

مساله 3085- اگر به واسطه وجود زن يا شوهر نقصي در سهام ورثه پديد آيد، از سهم "زن" و "شوهر" و "مادر" و"برادران و خواهران مادري" و "پدر بزرگ و مادر بزرگ مادري" و
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 559
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست