responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 558

ارث زن و شوهر:

مساله 3072- اگر زن دائمي بميرد و فرزند نداشته باشد، نصف همه مال او را شوهر و بقيه را ديگر وارثان مي‌برند، واگر از آن شوهر يا شوهر سابق خود فرزند داشته باشد، يك چهارم همه مال را شوهر و بقيه را وارثان ديگر مي‌برند.

مساله 3073- اگر زن در حال بيماري شوهر كند و به آن بيماري از دنيا برود، شوهرش - اگرچه با او نزديكي نكرده باشد - از او ارث مي‌برد.

مساله 3074- اگر شوهر بميرد و از هيچ زني فرزند نداشته باشد، همسر دائمي او يك چهارم مال را به ارث مي‌برد وبقيه را به وارثان ديگر مي‌دهند، و اگر شوهر از آن زن يا از زن ديگر فرزند داشته باشد، يك هشتم اموالش به همسر وبقيه به وارثان ديگر داده مي‌شود.

مساله 3075- اگر زني بميرد و جز شوهر هيچ وارثي نداشته باشد همه مال او به شوهر مي‌رسد، و اگر مردي بميرد وجز زن وارث ديگري نداشته باشد يك چهارم مال به زن مي‌رسد، و بقيه مال امام مسلمين است كه در زمان غيبت به فقيه جامع الشرايط مي‌رسد.

مساله 3076- زن ميت از همه اموال منقول - مانند: سرمايه، پول، فرش، لباس و ساير لوازم زندگي - ارث مي‌برد، و ازعين مطلق زمين و قيمت آن ارث نمي برد، و نيز از خود هوايي - مثل ساختمان و درخت - ارث نمي برد و فقط ازقيمت هوايي ارث مي‌برد. ولي بنابراحتياط مستحب در زمين غير خانه با ورثه مصالحه كنند، و اگر زن از ميت بچه داردبنابراحتياط مستحب موكد از همه تركه حتي از زمين به او ارث بدهند، يا با هم مصالحه كنند و او را راضي نمايند.

مساله 3077- اگر بخواهند ساختمان يا درخت و مانند آن را قيمت نمايند، بايد حساب كنند كه اگر آنها بدون اجرت در زمين بمانند تا از بين بروند چقدر ارزش دارند و سهم زن را از آن قيمت بدهند.

مساله 3078- زميني كه در آن مجراي آب قنات و مانند آن قرار دارد در حكم زمين مي‌باشد، و آجر و چيزهايي كه درآن به كار رفته در حكم ساختمان است، همچنين مبلغي كه به كارگر، بنا و يا معمار ساختمان پرداخت شده بنابراقوي به قيمت آن افزوده مي‌شود.

مساله 3079- وسايل شركتها و كارخانجات كوچك و بزرگ - مانند: ماشين آلات و تلفن و ميز و صندلي - گرچه نصب شده باشند جزو اموال منقول حساب مي‌شوند و زن از آنها ارث مي‌برد.
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 558
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست