responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 538
منحصر به آن باشد در حد ضرورت اشكال ندارد.

مساله 2979- آشاميدن شراب و انواع مشروبات الكلي حرام و در بعضي از روايات بزرگترين گناه شمرده شده است، و اگر كسي شراب را حلال بداند، در صورتي كه متوجه باشد كه لازمه حلال دانستن آن تكذيب خدا و پيامبر اكرم 6مي باشد كافر است . از حضرت امام جعفر صادق (ع) روايت شده است كه فرمودند : "شراب ريشه بديها و منشاگناهان است، و كسي كه شراب مي‌خورد عقل خود را از دست مي‌دهد و در آن هنگام خدا را نمي شناسد و از هيچ گناهي باك ندارد و هيچ حرمتي را نگه نمي دارد و حق خويشان نزديك را رعايت نمي كند و از زشتيهاي آشكار رونمي گرداند و روح ايمان و خدا شناسي از بدن او بيرون مي‌رود و روح ناقص خبيثي كه از رحمت خدا دور است در اومي ماند، و خدا و فرشتگان و پيامبران و مومنين او را لعنت مي‌كنند و تا چهل روز نماز او قبول نمي شود، و روز قيامت روي او سياه است و زبان او از دهانش بيرون مي آيد و آب دهان او به سينه اش مي‌ريزد و فرياد تشنگي او بلنداست"[1].

مساله 2980- سر سفره اي كه در آن شراب مي‌خورند - اگر انسان يكي از آنان حساب شود - نبايد بنشيند، و از چيزخوردن از آن سفره هم بايد اجتناب نمايد.

مساله 2981- بر هر مسلمان واجب است مسلمان ديگري را كه در اثر گرسنگي يا تشنگي نزديك به مرگ است غذا ياآب بدهد و او را از مرگ نجات دهد.

مساله 2982- كسي كه در اثر گرسنگي يا تشنگي به حد اضطرار رسيده و چيز حلال به دست نمي آورد، مي‌تواند به حدي كه خطر را از خود دفع نمايد از چيز حرام بخورد يا بياشامد، و اگر ناچار شود از مال شخص ديگري بخورد بايدعوض آن را بدهد.

مساله 2983- خوردن و آشاميدن از منزل يا باغ بستگان نزديك انسان مانند: پدر، مادر، برادر، خواهر، عمو، عمه، دايي، خاله، فرزند، همسر و نيز دوستان و كسي كه منزل و كار خود را به انسان محول نموده است، در صورتي كه اطمينان يا گمان به راضي نبودن آنان نداشته باشد جايز است .

مستحبات و مكروهات خوردن و آشاميدن :

مساله 2984- هنگام غذا خوردن چند چيز مستحب است :

1 - پيش از شروع به غذا خوردن و بعد از آن دستها را بشويد.

[1] لاطعمه و الاشربه، باب 12 از ابواب (الاشربه المحرمه)، حديث 11 به ضميمه فروع كافي، كتاب الاشربه، باب (شارب الخمر)، روايت 8 و 16 و باب بعد از آن، روايت 5.
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 538
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست