responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 537
آن حرام مي‌شود، وبنابراحتياط واجب ادرار و مدفوع آن نيز نجس است .

3 - بره و بزغاله اي كه از شير خوك بخورد تا رشد كند و استخوان آن محكم شود، در اين حالت گوشت و شير و نسل آنها حرام مي‌شود، و بنابراحتياط واجب ادرار و مدفوع آنها نيز نجس است .

مساله 2972- حيواني را كه به خوردن مدفوع انسان عادت كرده اگر بخواهند حلال شود بايد آن را "استبراء" نمايند، يعني تا مدتي از خوردن نجاست باز دارند و به آن غذاي پاك دهند، به گونه اي كه ديگر نگويند نجاستخوار است . وبنابراحتياط واجب مدت استبراي "شتر" چهل روز، "گاو" سي روز و بهتر است چهل روز، "گوسفند" ده روز و بهتر است چهارده روز، "مرغابي" پنج روز و بهتر است هفت روز، "مرغ خانگي" سه روز و "ماهي" يك شبانه روز مي‌باشد.

مساله 2973- حيواني كه انسان با آن نزديكي كرده اگر جزو حيواناتي است كه معمولا از گوشت و شير آن استفاده مي‌شود، بايد بلافاصله آن را بكشند و گوشت آن را بسوزانند، و اگر از حيواناتي است كه معمولا از آن براي سواري وبار بردن استفاده مي‌كنند - مانند: اسب و قاطر و الاغ - بايد آن را به شهر ديگري برده و در آنجا به فروش برسانند، و درهر دو صورت كسي كه با آن نزديكي كرده بايد خسارت آن را بپردازد.

مساله 2974- حيواني كه با آن نزديكي شده اگر با حيوانات ديگر مخلوط و مشتبه شد بايد از راه قرعه آن را تعيين نمايند، بدين گونه كه اول گله را دو نصف مي‌كنند و پس از قرعه آن نصف را كه مشخص شده باز دو نصف مي‌كنند تابالاخره آن حيوان مشخص شود.

مساله 2975- خوردن چيزهاي نجس و نيز بنابراحتياط واجب هر چيز خبيثي كه طبيعت انسان از آن متنفر است حرام مي‌باشد، ولي اگر پاك باشد و مقداري از آن به طوري با چيز حلال مخلوط و در آن مستهلك شود كه به حساب نيايدخوردن آن اشكال ندارد.

مساله 2976- فرو بردن آب بيني و خلط سينه كه در دهان آمده و نيز فرو بردن غذايي كه از لاي دندان بيرون مي‌آيداگر طبيعت انسان از آن متنفر نباشد اشكال ندارد.

مساله 2977- خوردن خاك و گل حرام است، ولي خوردن مقدار كمي از تربت حضرت سيد الشهداء (ع) براي شفا ونيز خوردن گل داغستان و گل ارمني براي درمان - چنانچه درمان منحصر به خوردن اينها باشد - اشكال ندارد.

مساله 2978- خوردن، آشاميدن، تزريق و يا استعمال چيزي كه براي جسم يا روح انسان ضرر قابل توجه دارد حرام است، ولي اگر در موردي به نظر پزشك متخصص و مطمئن درمان بيماري
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 537
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست