responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 517
صاحب زمين را به فروش يا اجاره زمين به او مجبور نمايد، صاحب زمين نيز نمي تواند غاصب رامجبور كند كه درخت يا كشت را به او بفروشد.

مساله 2879- اگر صاحب زمين راضي شود كه زراعت و درخت در زمين او بماند، كسي كه آن را غصب كرده لازم نيست درخت و زراعت را بكند، ولي اگر مالك مطالبه اجاره كند بايد اجاره آن زمين را از وقتي كه غصب كرده تا وقتي كه صاحب زمين راضي شده است بدهد.

مساله 2880- درخت ميوه اي كه شاخه آن از ديوار باغ بيرون آمده، اگر انسان نداند كه صاحبش راضي است بنابراحتياط از ميوه آن نچيند، و اگر ميوه آن روي زمين هم ريخته باشد برداشتن آن محل اشكال است .

مساله 2881- "حق طبع" ظاهرا معتبر است، پس اگر در كتاب نوشته شده : "حق طبع محفوظ است" چاپ كردن ازروي آن بدون رضايت صاحب حق جايز نيست . همچنين است "حق اختراع" اگر به نام مخترع ثبت شده و مصنوع خود را به طور مشروط فروخته باشد.

مساله 2882- اگر چيزي را كه غصب كرده موجود است بايد عين آن را به صاحبش برگرداند، و اگر از بين رفته يكي ازدو صورت را دارد:

الف - چنانچه آن چيز مثل گاو و گوسفند باشد كه افراد آن يكنواخت و مثل هم نيستند بلكه به واسطه خصوصيات مختلف معمولا قيمت آنها تفاوت دارد، بايد قيمت آن را بپردازد، و اگر قيمت بازار آن فرق كرده باشد بنابراحتياطواجب قيمت روزي را كه مي‌خواهد بپردازد بدهد، و احوط آن است كه بالاترين قيمت از روز غصب تا روز پرداخت رابدهد. و اگر قيمت بازار آن فرق نكرده ولي در مدتي كه پيش او بوده رشد و نمو كرده باشد - مثلا گوسفند چاق شده باشد - بايد قيمت آن را هم حساب كند و بپردازد.

ب - چنانچه آن چيز مانند گندم و جو يا چيز هاي ديگري باشد كه معمولا يكنواخت است و قيمت افرادش معمولا باهم فرق ندارد، بايد مثل همان چيزي را كه غصب كرده بدهد، ولي چيزي را كه مي‌دهد بايد ويژگيهاي همان مال غصب شده را داشته باشد.

مساله 2883- اگر مالي را كه غصب كرده ديگري از او غصب نمايد و آن مال ازبين برود، مالك براي گرفتن عوض آن مي‌تواند به هريك از آن دو رجوع كند و يا از هركدام مقداري از آن را مطالبه نمايد، و اگر مالك به غاصب اول رجوع كرده، غاصب اول مي‌تواند به غاصب دوم كه مال نزد او تلف شده رجوع كند، و اگر مالك به غاصب دوم رجوع كند واز او بگيرد، غاصب دوم
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 517
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست