responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 516
نبرد بايد اجاره آن را بپردازد.

مساله 2873- اگر كسي چيزي را غصب كند و آن چيز در دست او رشد و نمو پيدا كند، همه آن متعلق به صاحب مال است، مثلا اگر نهالي را غصب كند و در زمين خود بكارد، درخت هرچه رشد و نمو پيدا كند متعلق به صاحب نهال است و غاصب اجرت زمين را طلبكار نيست . همچنين اگر پيوندي را غصب كند و به درخت خود پيوند زند بنابر اقوي نمو و ميوه آن براي صاحب پيوند است .

مساله 2874- هرگاه دو نفر با هم چيزي را غصب كنند - اگرچه هر يك به تنهايي مي‌توانسته آن را غصب نمايد - هركدام آنان ضامن نيمي از مال غصب شده است، مگر اينكه آن مال غصب شده در تصرف كامل هر كدام باشد به گونه اي كه هر وقت بخواهد به تنهايي بتواند در آن تصرف كند، كه در اين صورت بعيد نيست هر كدام از آنان ضامن همه مال باشد، و صاحب مال مي‌تواند از هر كدام همه مال را مطالبه كند.

مساله 2875- اگر چيزي را كه غصب كرده با چيز ديگري مخلوط نمايد، چنانچه جدا كردن آنها ممكن است - اگرچه زحمت داشته باشد - بايد جدا كند و به صاحبش برگرداند.

مساله 2876- اگر چيزي را كه غصب كرده چنان تغيير دهد كه از اول بهتر شود و مالك بگويد آن را به همين صورت تحويل بده، بايد به او بدهد و حق مطالبه دستمزد ندارد، بلكه بدون اجازه مالك حق ندارد آن را به صورت اول درآورد. و اگر بدون اجازه مالك آن چيز را به صورت اول درآورد بنابراحتياط واجب بايد مزد ساختن آن را هم به مالك بدهد، و در صورتي كه مزد ساختن كمتر از تفاوت ساخته و نساخته باشد تفاوت قيمت را هم بايد بپردازد.

مساله 2877- اگر زميني را غصب كند و در آن ساختمان بسازد، چنانچه مالك به فروش يا مبادله آن راضي نشود وعين زمين خود را مطالبه نمايد، غاصب بايد ساختمان را خراب كند و زمين را به حالت اول برگرداند و تحويل صاحبش بدهد.

مساله 2878- اگر در زميني كه غصب كرده كشت كند يا درخت بكارد، كشت و درخت و محصول آنها مال خوداوست، ولي اگر مالك راضي به ماندن كشت و درخت در ملك خود نشود غاصب بايد آنها را از زمين بكند، هرچندموجب ضرر او شود. و نيز بايد اجاره زمين را در مدتي كه كشت و درخت در آن بوده به صاحب زمين بپردازد، وخرابيهايي را كه در زمين پيدا شده ترميم نمايد، و اگر به واسطه اينها قيمت زمين از اول كمتر شود بايد تفاوت آن را هم بدهد. و نمي تواند
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 516
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست