responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 470
از ازدواج موقت جلوگيري نشده بود هيچ مومني تن به زنا نمي داد و جز فرد شقي كسي زنا نمي كرد"[1] . از اين رو روايات زيادي از ائمه اطهار (ع) در مورد ترغيب شيعيان به ازدواج موقت وارد شده است تا آنجا كه از سنتهاي پيامبر اكرم 6 قلمداد گشته و ترك آن مورد مذمت قرار گرفته است [2] . و چنانچه كسي توان ازدواج دائم را نداشته باشد و بترسد دچار گناه و فحشا گردد اقدام به ازدواج موقت بر او واجب خواهد شد. بجاست هدف اصلي از تشريع ازدواج موقت در جوامع مذهبي تشريح شود تا مردم بافرهنگ اصيل اسلام به دور از تعصبات و عادات جاهلي آشناتر گردند.

مساله 2630- عقد موقت گرچه براي لذت بردن هم نباشد صحيح است، ولي بايد واقعا قصد زناشويي موقت راداشته باشند و به همين قصد عقد را جاري نمايند.

مساله 2631- در عقد موقت بايد مدت عقد و مقدار مهر به طور دقيق معين شود، پس اگر هر يك از اينها ذكر نشود يامجمل باشد عقد باطل است .

مساله 2632- زني كه متعه شده - اگرچه آبستن شود - حق مخارج از شوهر و نيز حق همخوابگي ندارد، مگر اينكه ضمن عقد شرط شده باشد.

مساله 2633- زن و شوهري كه با هم ازدواج موقت كرده اند از يكديگر ارث نمي برند، مگر در صورتي كه ارث بردن رادر ضمن عقد شرط كرده باشند، كه در اين صورت بنابراحتياط با ساير ورثه مصالحه شود و ورثه او را راضي نمايند.ولي چنانچه فرزندي از آنان به دنيا آيد آن فرزند ارث مي‌برد.

مساله 2634- شوهر بيش از چهار ماه نبايد نزديكي با متعه خود را ترك كند، هرچند ثبوت اين حكم در غير زن جوان محل اشكال است، ولي مطابق با احتياط مي‌باشد. و در هر صورت شوهر حقوق همسرش را در نظر بگيرد و مواظب باشد ظلم و اجحافي به او نشود.

مساله 2635- زني كه به عقد ازدواج موقت در مي‌آيد اگر در عقد شرط كند كه شوهر با او نزديكي نكند عقد و شرطاو صحيح است، و شوهر فقط مي‌تواند لذتهاي ديگر از او ببرد، ولي اگر بعدا راضي شود شوهر مي‌تواند با او نزديكي نمايد.

مساله 2636- از خانه بيرون رفتن زني كه متعه شده بدون اجازه شوهر محل اشكال است، و اگر به واسطه بيرون رفتن حق شوهر از بين مي‌رود بيرون رفتن او حرام است .

مساله 2637- پدر و جد پدري مي‌توانند براي محرم شدن، دختر يا نوه نابالغ خود را به عقد

[1] برگرفته از وسائل الشيعه، كتاب النكاح، باب 1 از ابواب (المتعه)، احاديث 2 و 20 و 24 و 25.
[2] وسائل الشيعه، كتاب النكاح، باب 2 از ابواب (المتعه)، احاديث باب .
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 470
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست