responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 469

مساله 2622- بعيد نيست گفته شود حقوق زن و شوهر در برابر يكديگر است، بنابراين زماني كه يكي از آنان بدون عذر موجه از اداي حق ديگري امتناع مي‌نمايد ديگري نيز بتواند از اداي حقوق او امتناع نمايد.

مساله 2623- كارهايي كه زن انجام مي‌دهد و مستلزم پايمال شدن حقوق شوهر نمي شود - نظير وصيت كردن يا قبول وصيت - احتياج به اجازه شوهر ندارد.

مساله 2624- زن در مالكيت اموال خويش استقلال دارد، يعني آنچه شرعا به دست مي‌آورد مال خود اوست، وشوهر بدون رضايت وي حق تصرف در اموال او را ندارد، اگرچه در بسياري از مصارف احتياج به اجازه شوهر دارد.بلكه خوب است زن در مقام تصرف در اموال خويش رضايت شوهر خود را تحصيل نموده و از او استجازه نمايد.

مساله 2625- جهيزيه اي كه زن به خانه شوهر مي‌برد جزو اموال اوست و هنگام طلاق مي‌تواند همه آن را با خودببرد، بلكه در هر صورت اختيار با اوست .

مساله 2626- كادوهايي كه براي زن آورده اند جزو دارايي زن مي‌باشد، و كادوهايي كه به طور مشترك براي زن وشوهر آورده اند نصف آن جزو دارايي زن به شمار مي‌آيد.

مساله 2627- اموالي كه زن در مدت زناشويي از راه تلاش و فعاليت به دست آورده جزو دارايي او مي‌باشد، و آنچه شوهر به او بخشيده بنابراحتياط واجب جزو دارايي زن شمرده مي‌شود.

مساله 2628- اگر شوهر هزينه هاي زن را روزانه يا ماهانه به وي داده باشد و زن در مصرف آن صرفه جويي كرده و ازاين راه وجوهي پس انداز نموده باشد، آنچه پس انداز كرده جزو اموال اوست، ولي اگر شوهر وجوهي را به عنوان مخارج زندگي در منزل بگذارد و زن مخارج روزانه منزل را از آن بردارد، چنانچه چيزي صرفه جويي شود و باقي بماندمتعلق به شوهر است و زن نمي تواند براي خود بردارد.

مساله 2629- اگر زن يا شوهر - يكي از آنها - بچه بخواهد و ديگري نخواهد، در صورتي كه هيچ كدام عذر موجه وشرعي نداشته باشند حق شوهر مقدم است، ولي چنانچه زن عذر موجه و شرعي داشته باشد - مثل اينكه آبستن شدن براي او ضرر مهم داشته باشد - شوهر نمي تواند بچه دار شدن را به او تحميل نمايد.

احكام عقد موقت (متعه)

يكي از راههاي مهم جلوگيري از فحشا و انحراف در جامعه ازدواج موقت است، در بعضي از روايات آمده است كه حضرت اميرالمومنين علي (ع) و حضرت امام صادق (ع) فرموده اند: "اگر
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 469
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست