responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 435

مساله 2440- لازم نيست در وقف صيغه خاصي بخوانند، بلكه با هر لفظ يا عملي وقف بودن چيزي را بفهماند و آن را تحويل دهد وقف صحيح است و به قبول نياز نيست، حتي در وقف خاص نيز بنابراقوي نيازي به قبول نيست . پس اگر به قصد وقف ملكي را تحويل متولي يا موقوف عليه دهد يا مثلا فرش را به قصد وقف در مسجد بيندازد و روي آن نماز بخوانند وقف صحيح است .

مساله 2441- زميني كه براي مسجد وقف شده پس از آنكه واقف به قصد مسجد بودن اجازه دهد كه در آن نمازبخوانند، همين كه يك نفر در آن به قصد مسجد نماز خواند وقف تحقق مي يابد، همچنين است اگر واقف آن راتحويل متولي دهد.

مساله 2442- اگر ملكي را براي وقف معين كند و پيش از خواندن صيغه وقف يا تحويل دادن آن به قصد وقف پشيمان شود يا از دنيا برود وقف صحيح نيست .

مساله 2443- وقف بايد منجز و بدون ترديد انجام شود، پس اگر واقف آن را مشروط به شرطي كند كه وجود آن شرطدر حال يا آينده قطعي يا محتمل باشد دو صورت دارد:

الف - چنانچه آن شرط دخالتي در صحيح بودن وقف ندارد، صحت وقف محل اشكال است، مثل اينكه بگويد: "اگرخداوند پسري به من عطا كرد خانه ام وقف باشد".

ب - اگر آن شرط در نظر واقف قطعي است و در صحت وقف دخالت دارد، وقف صحيح است، مانند اينكه بگويد:"اگر آن خانه مال من باشد آن را وقف نمودم".

مساله 2444- كسي كه مالي را وقف مي‌كند اگر از موقع خواندن صيغه براي هميشه مال را وقف كند وقف صحيح است، ولي اگر - به عنوان مثال - بگويد: "اين مال بعد از مردن من وقف باشد" يا "تا ده سال وقف باشد و بعد از آن نباشد" يا "تا ده سال وقف باشد بعد پنج سال وقف نباشد و دوباره وقف باشد" وقف بودنش محل اشكال است، ولي در دوصورت اخير احوط آن است كه بر طبق آن عمل كنند و احكام حبس را بر آن جاري نمايند.

مساله 2445- وقف در صورتي صحيح است كه مال وقف را به تصرف متولي وقف يا كسي كه براي او وقف شده ياوكيل و يا ولي او بدهند، ولي اگر چيزي را بر اولاد صغير خود وقف كند و به قصد اينكه وقف آنان باشد از طرف آنان نگهداري نمايد وقف صحيح است .

مساله 2446- اگر مالي را براي كساني كه به دنيا نيامده اند وقف كند صحت آن محل اشكال
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 435
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست