responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 430
عاريه لامپ و بلندگو- بدون زياده روي و يا كوتاهي در حفظ آن از بين برود يا دچار نقصي شود عاريه گيرنده ضامن نيست، مگر اينكه ضمانت او شرط شده باشد يا عاريه دهنده غاصب باشد.

مساله 2414- اگر عاريه دهنده بميرد يا شرعا نتواند در مال خود تصرف كند - مثلا ديوانه شود - عاريه گيرنده بايد فورامالي را كه عاريه كرده به ورثه ميت يا ولي كسي كه نمي تواند در مال خود تصرف كند برساند.

مساله 2415- اگر ظرف طلا و نقره را براي زينت اطاق عاريه دهند محل اشكال است، و اگر براي استفاده و استعمال عاريه دهند حرام است .

مساله 2416- عاريه دادن گوسفند براي استفاده از شير و پشم آن، و عاريه دادن حيوان نر براي جفت گيري صحيح است .

مساله 2417- اگر ظرف نجس را براي خوردن يا آشاميدن از آن عاريه دهد بايد نجس بودن آن را به كسي كه عاريه مي‌گيرد بگويد.

مساله 2418- كسي كه چيزي را عاريه داده هر وقت بخواهد مي‌تواند آن را پس بگيرد، و كسي هم كه عاريه كرده هروقت بخواهد مي‌تواند آن را پس دهد. و در صورت اول اگر پس گرفتن عرفا موجب خسارت عاريه گيرنده شودبنابراحتياط واجب بايد يا مهلت دهد و يا خسارت را جبران نمايد.

مساله 2419- اگر چيزي را كه عاريه كرده به مالك يا وكيل و يا ولي او تحويل دهد و بعد آن چيز تلف شود عاريه كننده ضامن نيست، ولي اگر آن را تحويل ندهد و مثلا بدون اجازه به جايي ببرد كه صاحبش آن را معمولا به آنجا مي‌برده وبعد تلف شود يا ديگري آن را تلف كند ضامن است .

مساله 2420- چيزي را كه عاريه كرده بدون اجازه صاحب آن نمي تواند به ديگري عاريه و يا اجاره دهد، و اگر با اجازه به ديگري عاريه دهد و از دنيا برود يا ديوانه شود، در صورتي كه عاريه دوم از طرف خود مالك باشد باطل نمي شود.

مساله 2421- اگر بداند چيزي را كه عاريه كرده غصبي است بايد آن را به صاحبش برساند، و نمي تواند به عاريه دهنده بدهد و خودش نيز نمي تواند از آن استفاده نمايد.

مساله 2422- اگر مالي را كه مي‌داند غصبي است عاريه كند و از آن استفاده اي ببرد و در دست او از بين برود، مالك مي‌تواند عوض آن را از او يا از كسي كه مال را غصب كرده مطالبه نمايد. همچنين مالك مي‌تواند عوض استفاده هايي را كه عاريه گيرنده برده از هر كدام مطالبه نمايد، و اگر عوض استفاده آن را از عاريه كننده بگيرد او نمي تواند آن را ازعاريه دهنده مطالبه نمايد.
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 430
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست