responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 427
چنانچه صاحب مال آن را باتمكن از نگهداري بگذارد و برود و اين شخص هم مال را برندارد و تلف شود، كسي كه امانت را قبول نكرده ضامن نيست، ولي بنابراحتياط مستحب در صورت امكان آن را و اگر صاحب مال تمكن از حفظ آن ندارد يااينكه غايب است و اطلاع از وضع مال نگهداري نمايد. ندارد و مال قابل توجهي در معرض تلف باشد، احتياط واجب آن است كه درصورت امكان آن را نگهداري نمايد.

مساله 2394- هركدام از امانتگذار و امانتدار هرگاه بخواهند مي‌توانند عقد امانت را به هم بزنند. و اگر امانتدارمنصرف شده و عقد امانت را به هم بزند، در صورت امكان بايد هرچه زودتر امانت را به صاحب آن يا وكيل و يا ولي اوبرساند و يا به آنان خبر دهد كه حاضر به نگهداري نيست، و اگر بدون عذر نرساند و خبر هم ندهد و امانت تلف شودضامن است و بايد عوض آن را بدهد.

مساله 2395- كسي كه امانتي را پذيرفته و براي نگهداري آن جاي مناسبي ندارد لازم است در تهيه جاي مناسب تلاش كند، و به گونه اي آن را نگهداري نمايد كه مردم نگويند در امانت خيانت يا در حفظ آن كوتاهي كرده است، و اگردر جايي كه مناسب نيست بگذارد و تلف شود ضامن است .

مساله 2396- كسي كه امانت را قبول مي‌كند اگر در نگهداري آن كوتاهي نكند و زياده روي هم ننمايد و اتفاقا آن امانت تلف شود ضامن نيست، ولي اگر به اختيار خودش آن را تلف كند يا در جايي بگذارد كه امن و مناسب براي نگهداري نيست و تلف شود بايد عوض آن را به صاحبش بدهد، مگر اينكه جايي محفوظتر از آن نداشته باشد و نتواندامانت را به صاحبش يا به كسي كه بهتر حفظ مي‌كند برساند كه در اين صورت ضامن نمي باشد.

مساله 2397- اگر امانتدار مي‌ترسد مال امانت نزد او از بين برود يا به سرقت برده شود، چنانچه مي‌تواند بايد امانت را به صاحب آن يا وكيل او رد نمايد، و چنانچه دسترسي به آنها ندارد بايد آن را به حاكم شرع بدهد تا براي صاحبش حفظ نمايد، و اگر حاكم شرع نباشد يا دسترسي به او ندارد بايد آن را نزد شخص اميني كه قدرت حفظ آن را دارد به امانت بگذارد.

مساله 2398- اگر امانتگذار ديوانه شود يا بميرد وديعه باطل مي‌شود، و امانتدار بايد فورا امانت را به ولي ديوانه ياوارث ميت برگرداند يا به آنها خبر دهد، و اگر بدون عذر شرعي آن را تحويل ندهد و از خبر دادن هم كوتاهي كند وامانت تلف شود ضامن است، اما اگر براي آنكه وارث يا وصي حقيقي را بشناسد و يا بفهمد كه ميت وارث ديگري دارد يا نه، امانت را تحويل نداده و خبر هم ندهد ولي در حفظ آن كوتاهي نكند و امانت تلف شود ضامن نيست .
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 427
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست