responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 41

مساله 154- كساني كه با دست و زانو و يا با پاي مصنوعي راه مي‌روند، اگر كف دست، سر زانو نجس شود به وسيله راه رفتن پاك مي‌شود، همچنين است ته عصا، چرخ يا كف پاي مصنوعي آنان اتومبيل يا موتور سيكلت، نعل چهارپايان و مانند اينها. ولي درون كفش و آن اندازه از كف پا كه به زمين نمي رسد به واسطه راه رفتن پاك نمي شود، و پاك شدن كف جوراب به وسيله راه رفتن محل اشكال است .

3 - آفتاب :

مساله 155- "آفتاب" زمين و ساختمان و چيزهايي مانند : در، پنجره و ميخهايي را كه در ، ساختمان به كار رفته و جزوساختمان به شمار مي‌آيد با شش شرط پاك مي‌كند:

1 - چيز نجس به گونه اي تر باشد كه اگر چيز ديگري به آن برسد تر شود، پس اگر خشك باشد، بايد آن را تر نمايند تاآفتاب خشك كند.

2 - پيش از تابيدن، عين نجاست از آن چيز برطرف شده باشد.

3 - چيزي مانند ابر يا پرده و يا جسم ديگري از تابيدن مستقيم خورشيد به چيز نجس جلوگيري نكند، و اگر از پشت شيشه يا به وسيله آينه بتابد پاك شدن آن محل اشكال است . ولي اگر ابر به قدري نازك باشد كه از تابيدن آفتاب جلوگيري نكند اشكال ندارد.

4 - آفتاب به تنهايي تري چيز نجس را خشك كند، و اگر مثلا آفتاب و باد، يا آفتاب با گرماي ديگر آن تري را خشك كنندپاك نمي شود، ولي اگر باد به قدري كم باشد كه نگويند به خشك شدن چيز نجس كمك كرده اشكال ندارد.

5 - آفتاب مقداري از بنا يا ساختمان را كه نجاست به آن فرو رفته يك مرتبه خشك كند، پس اگر يك مرتبه بر زمين وساختمان نجس بتابد و روي آن را خشك كند و در روز ديگر زير آن را خشك نمايد، فقط روي آن پاك مي‌شود و زير آن نجس مي‌ماند.

6 - بين روي زمين يا ساختمان كه آفتاب به آن مي‌تابد و داخل آن، هوا يا جسم پاك ديگري فاصله نباشد، وگرنه قسمت داخل پاك نمي شود، هرچند در اثر تابش آفتاب خشك شود.

مساله 156- درخت و گياه و ميوه بر درخت نيز اگر نجس و تر باشد با تابش آفتاب پاك مي‌شود، هرچند خوب است اجتناب شود.

مساله 157- اگر آفتاب به يك سوي ديوار نجس بتابد سوي ديگر آن پاك نمي شود، مگر اينكه ديوار به قدري نازك باشد كه با تابش به يك سوي ديوار سمت ديگر آن هم خشك شود.

مساله 158- اگر بعد از آنكه آفتاب به زمين نجس تابيد انسان شك كند كه زمين
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 41
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست