responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 405

مساله 2266- اگر وكيل با اجازه موكل فرد ديگري را از طرف او وكيل كند وكيل نمي تواند او را بركنار نمايد، و اگر وكيل اول بميرد يا بركنار شود وكالت وكيل دوم باطل نمي شود. ولي اگر وكيل با اجازه موكل فرد ديگري را از طرف خودش وكيل كند، هم موكل و هم وكيل اول مي‌توانند وكيل دوم را بركنار نمايند، و اگر وكيل اول بميرد يا بركنار شود وكالت وكيل دوم باطل مي‌شود.

مساله 2267- اگر شخصي چند نفر را براي انجام كاري وكيل كند يكي از سه صورت را دارد:

الف - اگر به آنها اجازه دهد كه هركدام به تنهايي در آن كار اقدام كند، هركدام از آنان مي‌تواند آن كار را انجام دهد، وچنانچه يكي از آنان بميرد يا بركنار شود وكالت ديگران باطل نمي شود.

ب - اگر به آنان گفته باشد كه با هم انجام دهند، نمي توانند به تنهايي اقدام نمايند، و چنانچه يكي از آنان بميرد يا بركنارشود وكالت ديگران هم باطل مي‌شود.

ج - اگر نگفته باشد كه با هم يا به تنهايي انجام دهند و از ظاهر حرف او هم مشخص نباشد، در اين صورت نيزنمي توانند به تنهايي اقدام كنند.

مساله 2268- هرگاه وكيل يا موكل بميرد يا ديوانه هميشگي شود وكالت باطل مي‌شود، و اگر گاهي ديوانه يا بيهوش شود بنابراحتياط نبايد به معامله اي كه وكيل انجام مي‌دهد ترتيب اثر دهند.

مساله 2269- اگر چيزي كه براي تصرف در آن وكيل شده يا موضوع و مورد وكالت از بين برود وكالت باطل مي‌شود.

مساله 2270- اگر موكل براي كاري كه وكيل انجام مي‌دهد چيزي قرار دهد، پس از انجام آن كار بايد به قرار خود عمل نمايد.

مساله 2271- اگر وكيل در نگهداري اموالي كه در اختيار اوست كوتاهي كند يا در غير آن مقداري كه به او اجازه داده اند تصرف كند و اموال تلف شود ضامن است و بايد جبران نمايد، ولي اگر كوتاهي نكند و در غير از مقداري كه اجازه دارد تصرف نكند و به طور اتفاق آن مال از بين برود ضامن نيست .

مساله 2272- اگر دو نفر در اصل وكالت اختلاف پيدا كنند، ادعاي كسي كه منكر آن است با قسم مقدم مي‌باشد، واگر در ضايع شدن مال مورد وكالت يا در كوتاهي وكيل در حفظ آن اختلاف نمايند، ادعاي وكيل با قسم مقدم است .
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 405
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست