responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 404

مساله 2257- كاري را كه انسان نمي تواند انجام دهد يا شرعا نبايد انجام دهد، نمي تواند براي انجام آن از طرف ديگري وكيل شود، مثلا كسي كه در احرام حج است چون نبايد صيغه عقد زناشويي را بخواند، نمي تواند براي خواندن صيغه از طرف ديگري وكيل شود.

مساله 2258- اگر انسان كسي را براي انجام تمام كارهاي خودش وكيل كند صحيح است، ولي اگر براي يكي ازكارهاي خود وكيل نمايد و كار خاصي را در نظر گرفته باشد بايد آن را معين كند، وگرنه وكالت صحيح نيست .

مساله 2259- وكالت براي دفاع از متهم در دادگاه اشكال ندارد. ولي چنانچه وكيل يقين به محق نبودن شخص متهم ازنظر شرعي داشته باشد وكالت براي دفاع از او جايز نيست، مگر اينكه به نحوي به حقوق او تجاوز شده باشد كه در اين صورت دفاع از حقوق مشروع او اشكال ندارد، بلكه در بعضي موارد واجب مي‌باشد.

مساله 2260- وكالت در آباد كردن زمينهاي موات، صيد كردن ماهيها و به طور كلي در به دست آوردن چيزهاي مباح صحيح است، و آنچه را كه وكيل به قصد موكل خود آباد يا صيد مي‌كند و يا به دست مي‌آورد ملك موكل مي‌باشد.

مساله 2261- كافر مي‌تواند از طرف مسلمان وكيل شود، چنانكه مسلمان نيز مي‌تواند وكيل كافر شود.

مساله 2262- وكالت عقد جايز است و هريك از دوطرف مي‌تواند آن را به هم بزند. مگر اينكه در ضمن عقد لازمي به هم نزدن آن شرط شده باشد، مثلا در ضمن عقد ازدواج شرط كنند كه زن تا پنجاه سال از طرف شوهر وكيل باشد كه هرگاه شوهر دو ماه به او خرجي ندهد يا مسافرت طولاني نمايد خود را طلاق دهد و شرط كنند كه شوهر او را عزل نكند، كه در اين صورت اين وكالت تا پنجاه سال پابرجاست و شوهر نمي تواند آن را به هم بزند.

مساله 2263- در مواردي كه مي‌توان وكالت را به هم زد اگر موكل وكيل خود را بركنار نمايد، بعد از آنكه خبر به اورسيد نمي تواند آن كار را انجام دهد، ولي اگر پيش از رسيدن خبر آن كار را انجام داده باشد صحيح است .

مساله 2264- وكيل مي‌تواند از وكالت كناره گيري كند، و اگر موكل غايب هم باشد اشكال ندارد.

مساله 2265- وكيل نمي تواند كاري را كه براي آن وكيل شده به ديگري بسپارد، مگر اينكه موكل به او اجازه وكيل گرفتن را داده باشد، كه در اين صورت به هرگونه كه به او اجازه داده مي‌تواند رفتار نمايد. همچنين است اگر از ظاهر امرمشخص باشد كه اجازه وكيل گرفتن را داده است، مثلا كار به گونه اي باشد كه معلوم است خود وكيل به تنهايي نمي تواند انجام دهد. و چنانچه موكل گفته باشد كه براي من وكيل بگير، بايد از طرف او وكيل بگيرد و نمي تواند كسي را از طرف خودش وكيل نمايد.
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 404
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست