responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 268
و بايد پس از برطرف شدن عذر بقيه را انجام دهد.

مساله 1532- كسي كه بايد دو ماه پي در پي روزه بگيرد، اگر در بين سي و يك روز بدون عذر يك روز را روزه نگيرد، ياوقتي شروع كند كه در بين آن به روزي برسد كه روزه آن واجب معين است، بايد روزه ها را از سر بگيرد.

مساله 1533- كسي كه مي‌خواهد شصت فقير را سير كند مي‌تواند آنان را به يكباره يا در چند نوبت دعوت كند، و نيزمي تواند به هر كدام يك مد طعام معادل تقريبي «750 گرم" مواد خوراكي [1] بدهد، و اگر توان پرداخت آن مقدار را نداشته باشد، هرچند فقير را كه مي‌تواند سير كند و يا هر مقدار مواد خوراكي كه مي‌تواند بدهد، و اگر به هيچ وجه توان ندارداستغفار كند، و بنابراحتياط واجب هرگاه توانست كفاره را بدهد.

مساله 1534- كسي كه بايد براي كفاره يك روز شصت فقير را سير كند، اگر به شصت فقير دسترسي ندارد نمي تواند به يك فقير بيشتر از يك مد طعام (حدود 750 گرم) بدهد يا يك فقير را بيشتر از يك مرتبه سير نمايد، ولي چنانچه اطمينان داشته باشد كه فقير آنها را به زن و فرزند خود مي‌دهد يا آنان را سير مي‌كند، مي‌تواند براي هر يك از نان خورهاي فقير - اگرچه صغير باشند - يك مد طعام به او بدهد.

مساله 1535- در مواردي كه به علت عذري روزه نگرفته و بايد براي هر روز يك مد طعام به فقير بدهد، مي‌تواندكفاره چند روز را به يك فقير بدهد.

مساله 1536- كسي كه از روي عمد روزه خود را باطل كرده، اگر بعد از ظهر مسافرت كند كفاره از او ساقط نمي شود، همچنين است اگر پيش از ظهر براي فرار از كفاره مسافرت نمايد، بلكه اگر قبل از ظهر مسافرتي براي او پيش آيد نيزبنابراحتياط كفاره بر او واجب است .

مساله 1537- اگر كسي عمدا روزه خود را باطل كند و پس از آن عذري مانند حيض يا نفاس و يا مرضي كه براي روزه دار ضرر دارد پيش آيد، كفاره از او ساقط مي‌شود.

مساله 1538- اگر يقين كند كه روز اول ماه رمضان است و از روي عمد روزه خود را باطل نمايد، بعد معلوم شود كه آخر شعبان بوده كفاره بر او واجب نيست .

مساله 1539- اگر انسان شك كند كه آخر رمضان است يا اول شوال و از روي عمد روزه خود را باطل نمايد، بعدمعلوم شود اول شوال بوده كفاره بر او واجب نيست .

مساله 1540- اگر مرد روزه دار همسر روزه دار خود را به جماع مجبور كند كفاره روزه خود و

[1] مقصود از مواد خوراكي چيزهايي از قبيل :گندم، آرد، نان، برنج و چيزهايي است كه به عنوان غذا از آن استفاده مي‌كنند.
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 268
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست