responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 210

مساله 1148- كسي كه در شهرها گردش مي‌كند و براي خود وطني انتخاب نكرده بايد نماز را تمام بخواند.

مساله 1149- كسي كه از وطنش صرف نظر كرده و مي‌خواهد وطن ديگري براي خود اختيار كند، چنانچه شغلش مسافرت نباشد بايد در سفر نماز را شكسته بخواند.

مساله 1150- كسي كه شغلش مسافرت است اگر ده روز يا بيشتر در وطن خود بماند - چه از ابتدا قصد ماندن ده روزرا داشته باشد يا بدون قصد بماند - بايد در سفر اولي كه پس از ده روز مي‌رود نماز را شكسته بخواند. ولي اگر كمتر ازده روز بماند در سفر اول نيز نماز او تمام است، هر چند اگر پنج روز يا بيشتر بماند ولي ده روز نشود، احتياط مستحب آن است كه در سفر اول نماز ظهر و عصر را هم شكسته و هم تمام بجا آورد ولي نماز عشا را تمام بخواند و روزه را هم بگيرد.

مساله 1151- كسي كه شغلش مسافرت است اگر در غير وطن خود ده روز بماند - چه از ابتدا قصد ماندن ده روز راداشته باشد يا بدون قصد بماند - بايد در سفر اولي كه پس از ده روز مي‌رود نماز را شكسته بخواند، هر چند در صورتي كه ده روز بدون قصد بماند بنابراحتياط مستحب در سفر اول هم شكسته و هم تمام بجا آورد.

شرط هشتم - به اندازه اي از محل سكونت خود دور شود كه در هواي صاف ساختمانهاي معمولي شهر را درست و واضح نبيند و صداي متعارف اذان آنجا را نشنود، به اين اندازه فاصله از شهر - كه حدود يك كيلومتر مي‌باشد - "حدترخص" مي‌گويند. بنابراين كسي كه قصد هشت فرسخ را دارد تا هنگامي كه به حد ترخص نرسيده نبايد نماز راشكسته بخواند يا روزه را افطار نمايد.

مساله 1152- در حد ترخص لازم نيست به قدري دور شود كه مناره ها و گنبدها يا ساختمانهاي بسيار بلند را نبيند ياديوارها هيچ پيدا نباشند، بلكه همين قدر كه ديوارهاي معمولي كاملا ديده نشوند كافي است .

مساله 1153- اعتبار حد ترخص در محل اقامه (محلي كه ده روز در آنجا مانده) محل اشكال است، پس چنانچه ازآنجا سفر كند بنابراحتياط نماز را در محدوده ترخص نخواند، و اگر بخواهد در حد ترخص بخواند هم شكسته و هم تمام بجا آورد.

مساله 1154- كسي كه به سفر مي‌رود اگر به جايي برسد كه اذان را نشنود ولي ديوار ساختمانها را ببيند، يا ديوار رانبيند ولي صداي اذان را بشنود، چنانچه بخواهد در آنجا نماز بخواند
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 210
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست