responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 159
ولي چنانچه به اين قصد نگويد، بلكه بخواهد ذكري گفته باشد نمازاو صحيح است .

مساله 844- تا هنگامي كه نمازگزار بتواند ايستاده و بدون تكيه زدن نماز بخواند نماز در حال تكيه باطل است، و تازماني كه بتواند با ايستادن و تكيه زدن نماز بخواند نماز در حال نشسته باطل است، و تا هنگامي كه بتواند نشسته وبدون تكيه نماز بخواند نماز نشسته در حال تكيه باطل است، و اگر بتواند نشسته و با تكيه بخواند نماز در حال خوابيده باطل است .

مساله 845- كسي كه نشسته نماز مي‌خواند اگر بعد از خواندن حمد و سوره بتواند بايستد و ركوع را ايستاده بجا آوردبايد بايستد، و از حال ايستاده به ركوع رود، و اگر نتواند بايد ركوع را هم همچنين كسي كه خوابيده نماز مي‌خواند اگر در بين نماز بتواند بنشيند بايد نشسته بجا آورد. مقداري را كه مي‌تواند نشسته بخواند، و نيز اگر مي‌تواند بايستد بايدمقداري را كه مي‌تواند ايستاده بخواند، ولي تا بدنش آرام نگرفته نبايد چيزي بخواند.

مساله 846- اگر در بين نماز از هر گونه ايستادن عاجز شود بايد بنشيند، و اگر از نشستن هم عاجز شود بايد بخوابد، ولي تا بدنش آرام نگرفته نبايد چيزي بخواند.

مساله 847- اگر نمازگزار به هيچ صورت نمي تواند بنشيند، بايد به طوري كه در احكام قبله گفته شد به پهلوي راست رو به قبله بخوابد، و اگر نمي تواند، به پهلوي چپ و اگر آن هم ممكن نيست به پشت بخوابد، به طوري كه كف پاهاي او رو به قبله باشد.

مساله 848- كسي كه مي‌تواند بايستد اگر بترسد كه به واسطه ايستادن مريض شود يا ضرري نماز بخواند، و اگر از نشستن هم بترسد مي‌تواند خوابيده نماز بخواند. به او برسد، مي‌تواندنشسته

مساله 849- كسي كه احتمال مي‌دهد تا آخر وقت عذرش برطرف مي‌شود و مي‌تواند ايستاده نماز بخواند، بايداحتياطا صبر كند و در آخر وقت برابر وظيفه خود عمل نمايد، همچنين كسي كه احتمال مي‌دهد در آخر وقت مي‌تواندنشسته نماز بخواند، در اول وقت به طور خوابيده نماز نخواند، ولي اگر نماز را در اول وقت بخواند به قصد اينكه چنانچه در آخر وقت عذرش برطرف شد دوباره بخواند و عذرش نيز باقي بماند، نمازش صحيح است .

مساله 850- كسي كه داراي عذر است و همه نماز يا بعضي از آن را نشسته يا خوابيده خوانده، چنانچه در وقت نمازعذرش برطرف شود بنابراحتياط دوباره نماز را كامل بخواند.
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 159
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست