responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 158
نيست، و اگر از روي فراموشي ترك شود نمازصحيح است .

مساله 834- واجب است نمازگزار پيش از گفتن تكبيره الاحرام و پس از آن مقداري بايستد تا يقين كند كه در حال ايستادن تكبير گفته است .

مساله 835- نمازگزار هنگام قيام بايد راست بايستد و از خم شدن به اطراف خود بپرهيزد.

مساله 836- موقعي كه نمازگزار ايستاده است بنابراحتياط واجب بايد بدنش آرام بوده و از تكيه كردن به ديوار يا عصاو يا چيز ديگر خود داري كند، ولي اگر از روي ناچاري و يا در حال خم شدن براي ركوع پاها را حركت دهد اشكال ندارد.

مساله 837- اگر در موقعي كه ايستاده از روي فراموشي بدن را حركت دهد يا به طرفي خم شود و يا به جايي تكيه كنداشكال ندارد. ولي در قيام موقع گفتن تكبيره الاحرام و قيام متصل به ركوع اگرچه از روي فراموشي باشد، بنابراحتياط نماز را تمام كند و دوباره بخواند، هرچند در صورت تكيه دادن يا حركت از روي فراموشي صحت نماز خالي از قوت نيست، مگر آنكه ايستادن صدق نكند.

مساله 838- كسي كه مي‌تواند درست بايستد اگر پاها را خيلي گشاد بگذارد كه به حال ايستادن معمولي نباشد، نمازش باطل است .

مساله 839- احتياط واجب آن است كه در موقع ايستادن هر دو پا روي زمين باشد، ولي لازم نيست سنگيني بدن روي هر دو پا انداخته شود. و حركت دستها و انگشتها اشكال ندارد، گرچه بنابراحتياط مستحب آنها را هم حركت ندهند.

مساله 840- اگر در بين خواندن حمد و سوره يا تسبيحات بدن نمازگزار بي اختيار حركت كند به طوري كه از حالت آرام بودن خارج شود، احتياط آن است كه پس از آرام گرفتن دوباره همان جمله اي را كه در حال حركت خوانده بخواند.

مساله 841- اگر نمازگزار بخواهد در نماز كمي جلو يا عقب رود يا كمي بدن را به طرف راست يا چپ حركت دهد، بنابراحتياط واجب بايد در آن حال چيزي نگويد.

مساله 842- بنابراحتياط واجب در موقع گفتن ذكرهاي واجب نماز بلكه هنگام گفتن ذكرهاي مستحبي نماز بايد بدن بي حركت و آرام باشد، ولي جمله "بحول الله و قوته اقوم و ا قعد" را بايد در حال برخاستن بگويد.

مساله 843- اگر در حال حركت بدن ذكري بگويد - مثلا هنگام رفتن به ركوع يا سجده تكبير بگويد - چنانچه آن را به قصد ذكر خاصي كه در نماز دستور داده اند بگويد، بايد احتياطا نماز را دوباره بخواند، مگر اينكه به واسطه ندانستن مساله بوده و در ياد گرفتن هم كوتاهي نكرده باشد،
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 158
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست