responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 136

مساله 702- اگر وقت نماز به قدري تنگ باشد كه بجا آوردن كارهاي مستحبي موجب مي‌شود مقداري از نماز درخارج از وقت واقع شود، بايد به اندازه واجب اكتفا نمود و كارهاي مستحبي را رها كرد.

مساله 703- اگر وقت به قدري كم است كه تنها يك ركعت از نماز در وقت قرار مي‌گيرد، بايد قصد ادا كند، ولي تاخيرانداختن نماز عمدا تا به اين اندازه كه تعدادي از ركعتهاي نماز در خارج وقت قرار گيرد گناه است .

مساله 704- وقت مخصوص نماز "ظهر"، "عصر" و "عشا" نسبت به اشخاص تفاوت دارد، مثلا وقت مخصوص نمازمسافر به اندازه خواندن يك نماز دو ركعتي، و براي غير مسافر به اندازه خواندن يك نماز چهار ركعتي است .

مساله 705- كسي كه مسافر نيست چنانچه تا مغرب به اندازه خواندن پنج ركعت نماز وقت دارد، بايد نماز ظهر وعصر - هر دو - را بخواند، و اگر كمتر وقت دارد، بايد فقط نماز عصر را بخواند و بعدا نماز ظهر را قضا كند. همچنين شخص غير مسافر چنانچه تا نصف شب به اندازه خواندن پنج ركعت نماز وقت دارد، بايد نماز مغرب و عشا - هر دو- را بخواند، و اگر كمتر وقت دارد، بايد فقط نماز عشا را بخواند و بعدا نماز مغرب را بدون نيت ادا يا قضا بجا آورد. وكسي كه به واسطه عذر يا در اثر معصيت نماز مغرب و عشا را از نصف شب تاخير انداخته نيز بنابراحتياط واجب تااذان صبح همين جهت را رعايت نمايد.

مساله 706- كسي كه مسافر است چنانچه تا مغرب به اندازه خواندن سه ركعت نماز وقت دارد، بايد نماز ظهر و عصر- هر دو - را بخواند، و اگر كمتر وقت دارد، بايد فقط نماز عصر را بخواند و بعدا نماز ظهر را قضا كند. همچنين مسافرچنانچه تا نصف شب به اندازه خواندن چهار ركعت نماز وقت دارد، بايد نماز مغرب و عشا - هر دو - را بخواند، و اگركمتر وقت دارد، بايد فقط نماز عشا را بخواند و بعدا نماز مغرب را بدون نيت ادا يا قضا بجا آورد، و اگر از نصف شب تاخير انداخته است تا اذان صبح همين جهت را رعايت كند، يعني نماز مغرب و عشا را به ترتيب بدون نيت ادا و قضابجا آورد و در آخر وقت فقط عشا را بخواند.

مساله 707- مستحب است نمازگزار نماز را در اول وقت بخواند و درباره آن خيلي سفارش شده است . و هرچه به اول وقت نزديكتر باشد بهتر است، مگر آنكه تاخير آن از جهتي بهتر باشد، مثل اينكه صبر كند تا نماز را به جماعت بخواند.

مساله 708- كساني كه عذر دارند و اگر بخواهند در اول وقت نماز بخوانند ناچارند مثلا با تيمم يا لباس نجس نمازبخوانند، چنانچه احتمال دهند تا آخر وقت عذرشان برطرف مي‌شود
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 136
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست