responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 104
كه از پيدا شدن آن نا اميدشود، و اگر در بيابان باشد، چنانچه زمين آن پست و بلند است و يا به واسطه درخت و مانند آن عبور در آن زمين مشكل است، بايد در هر يك از چهار سمت به اندازه پرتاب يك تير قديمي كه با كمان پرتاب مي‌كردند - يعني حدود دويست گام - در جستجوي آب برود، و اگر زمين اين گونه نيست بايد در هر طرف به اندازه پرتاب دو تير - يعني حدودچهارصد گام - جستجو نمايد، و بنابراحتياط واجب به جستجوي چهار خط راست و چپ و جلو و عقب قناعت نكند، و همه دايره محيط به خود را تا دويست يا چهارصد گام جستجو نمايد، بلكه بنابراحتياط واجب در اين زمان كسي كه وسيله نقليه دارد و برايش مشكل نيست تا مقداري كه مايوس شود جستجو نمايد.

مساله 524- اگر بعضي از چهار طرف هموار و بعضي ديگر پست و بلند يا عبور در آن مشكل باشد، در طرفي كه هموار است به اندازه چهارصد گام، و در طرفي كه اين گونه نيست به اندازه دويست گام جستجو نمايد.

مساله 525- در هر طرفي كه يقين دارد آب وجود ندارد جستجو لازم نيست .

مساله 526- كسي كه وقت نماز او تنگ نيست و براي تهيه آب وقت دارد، چنانچه يقين يا اطمينان دارد در محلي دورتر از مقداري كه بايد جستجو كند آب هست، در صورتي كه مانعي نباشد و مشقت نداشته باشد بايد براي تهيه آب به آنجا هم برود، ولي اگر يقين يا اطمينان ندارد كه آب هست رفتن به آن محل لازم نيست .

مساله 527- براي يافتن آب لازم نيست خود انسان جستجو نمايد، بلكه اگر كسي را كه گفته او موجب اطمينان است براي تهيه آب بفرستد كافي است . و اگر پس از جستجو آب پيدا نكند و با تيمم نماز بخواند و پس از نماز معلوم شود در جايي كه جستجو كرده آب وجود داشته، نماز او صحيح است، هرچند خوب است بنابراحتياط مستحب - مخصوصااگر وقت باقي باشد - دوباره بخواند.

مساله 528- اگر احتمال دهد كه در منزل يا داخل بار سفر يا جاي ديگر آب هست، بايد به قدري جستجو نمايد كه به نبودن آب يقين پيدا كند يا نا اميد شود.

مساله 529- اگر پيش از وقت نماز جستجو نمايد و آب پيدا نكند و تا هنگام نماز همانجا بماند، لازم نيست دوباره درجستجوي آب برود، مگر اينكه گمان كند يا احتمال دهد آب پيدا شده باشد، كه در اين صورت بنابراحتياط واجب بايد دوباره جستجو نمايد. همچنين است اگر پس از داخل شدن وقت نماز جستجو كند و آب پيدا نكند و تا وقت نمازديگر در همانجا بماند.

مساله 530- اگر جستجوي آب به قدري سخت باشد كه نتواند تحمل كند يا به گونه اي باشد
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 104
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست